Get Adobe Flash player

Як вибрати сабвуфер і підсилювач? Поради інженера Чернов Аудіо

Отже, раніше я пропонував розглянути проблеми з налаштуваннями динаміків, «чесністю» параметрів підсилювачів і як їх правильно вибрати, щоб залишитися задоволеним витраченим часом і засобами. Тепер прийшов час вивчити ближче підсилювачі звуку та сабвуфери, щоб не допускати їх поломок. Почну, мабуть, з сабвуферів, оскільки їх «вбити» набагато простіше. Щоб не влетіти на гроші, спочатку потрібно дуже уважно вивчити специфікацію самого динаміка, адже він є серцем будь-якого саба. Купити сабвуфер в Тернополі, Івано-Франківську, Львові можна на 130.com.ua з доставкою по Україні.

Мастер подбора усилителей

Ось на що потрібно звернути особливу увагу:

Потужність

Потужність сабвуфера визначається потужністю динаміка, а не цифрами «зі стелі». Акустичне оформлення (корпус) потрібно для коректної роботи динаміка, інакше ми його просто не почуємо. Крім того, тип ящика дозволяє правильно налаштувати нижній регістр звучання, оскільки резонанс може зіпсувати всі зусилля по налаштуванню баса, а в кінцевому результаті і сам динамік. Тобто якщо динамік має номінальну потужність 250W, а на корпусі написано 700Max, не раджу душити його ватами, тим більше що це все одно не відповідає вашим уявленням потужності. Дана потужність вказана на частоті 1000 Гц, але ні один сабвуфер на таких частотах ніколи не працює.

Автомобильный динамикКорпусный сабвуфер

А як же визначити допустиму потужність? Просто. Треба взяти генератор частот, вольтметр змінної напруги, ну і сам підсилювач. Спочатку наявними регулятором сабсонік фільтра встановлюється обмеження діапазону звучання. Подаючи з генератора частоту, що відповідає мінімально допустимій, слухаємо звук на малій гучності. Якщо за суб'єктивними оцінками, ми чуємо потужний тиск баса, значить, цю частоту динамік видає! Відмінно. Тепер дивимося на вольтметр і заміряємо свідчення, стежачи, щоб амплітуда коливання дифузора не перевищувала зазначені виробником величини Xmax. Це і є номінальна потужність на частоті зрізу. Далі, знижуючи частоту на генераторі (я починаю з 25-ти Гц і йду нижче до 5-10 Гц), переконуємося в різкому зниженні амплітуди ходу зрушення. Якщо цього не відбувається і амплітуда при зниженні частоти зростає, значить, настройка зрізу сабсонік фільтра не закінчена, або він просто відсутній. У цьому випадку ви спалите динамік, якщо не знайдете спосіб зрізати частоту в зазначеному діапазоні. Відповідно, це означає також, що ви вибрали не той підсилювач і наслідки тільки на вашій совісті!

Частотний діапазон

Не рекомендується подавати на сабвуфер частоти нижче ефективної смуги пропускання. У конкретному прикладі це 28 Гц. Якщо порт налаштований правильно, або якщо в саморобної конструкції труба фазоінвертора прорахована правильно, то ви отримаєте максимальний звуковий тиск в діапазоні від 28 Гц до тієї частоти, на якій «підрізані» мідбаси. Все, що нижче, для динаміка згубно, коливання він буде здійснювати, але звуку ці рухи не створять, тільки повітряну компресію. А навіщо вам працюючий пилосос під час роботи аудіо системи? Думаю, ні до чого! Це призведе лише до одного фіналу - виходячи за межі магнітної системи, індуктивність звукової котушки сильно знизиться і її активний опір за номіналом наблизиться до резистивного (4 Ома по постійному струму — це фактично кип'ятильник при тому рівні сигналу, який подається від підсилювача і незабаром котушка розплавиться!)

Як це зрозуміти? Ось простий приклад. Маємо трансформатор потужністю 300W для мережі 50Гц 220В. З формул розрахунку трансформатора виходить, що у нього опір проводу первинної обмотки по постійному струму буде близько 5 Ом. Але при включенні в розетку 220В він навіть не гріється! Тому, що для частоти 50Гц його еквівалентний опір становить близько 11.000 Ом (струм «холостого ходу», без навантаження 0,02 А). Але варто витягти котушку з сердечника і повторно включити в мережу, відбудеться КЗ (струм 44 А)! Та ж ситуація і зі звуковою котушкою динаміка. За межами магнітного поля вона стає беззахисною і дуже швидко може згоріти, а ваше завдання цьому запобігти.

Настройка усилителя

На цьому малюнку видно всі варіанти налаштувань автомобільного моноблока Hertz HCP 1D, в т.ч. і сабсонік фільтра. Однак потрібно бути уважним, адже його частота може бути набагато нижче заявленої нижньої частоти діапазону динаміка, і тоді навіть включений режим не гарантує безпечної роботи сабвуфера. Тим більше, якщо у динаміка ця частота від 40Гц і вище ... Ігноруючи це, ризикуєте спалити будь-який динамік!

Сабвуфер Focal Сабвуфер Focal

Матеріал катушки

Також дуже важливо, з якого матеріалу виготовлений каркас звукової котушки і число верств самої котушки. Оскільки сабвуфер схильний сильному нагріванню, то логічно було б мати додатковий тепловідвід обмотки за допомогою металевого каркасу (мідь, алюміній). Одношарова котушка легше охолоджується, але витримує менший струм. З багатошарової котушкою і з неметаллическим каркасом (каптон, склотекстоліт) допустимий струм вище, але при найменшій перевантаженні матеріал деформується (термоусаживающие), відбувається руйнування клейового стику витків котушки з каркасом, її клинить в магніті, витки відриваються від неї і вже на дні магніту «тихо» вмирають. Досвідчений установник помітить, що у таких динаміків, як правило, мінімальна частота дуже висока (від 40 Гц), відповідно, використовувати такий динамік в інфра регістрі безглуздо, як би ви не підбирали об'єм корпусу і не варіювали настройками підсилювача. Це необхідно завжди враховувати при виборі моделі сабвуфера і дочитувати до кінця специфікацію на застосований динамік!

Жорсткість підвісу

Дуже важлива і жорсткість підвісу динаміка. Вона визначає не тільки частоту резонансу, а й впливає на імпеданс і в кінцевому підсумку, на потужність. Адже, якщо для зсуву дифузора на 1 мм щодо початкового положення, необхідно більше струму, значить чутливість нижче, але і гранична частота теж. Саме тому змагальні динаміки мають дуже жорсткі підвіси, щоб працювати в діапазоні від 25 Гц. Та й сама конструкція таких динаміків відрізняється підвищеною міцністю, дуже великим магнітом і підвищеним ходом рухомої системи (не менше 20 мм). У звичайних же динаміках Xmax не перевищує 5,25-11 мм. І про це також забувати не можна!

На жаль, але далеко не всі користувачі, які прагнуть самостійно зробити установку акустики і її настройку, розбираються в тому, що я тільки що перерахував. У результаті, вже в перший день згорає динамік сабвуфера, клієнт в паніці, подумки кляне продавця техніки і виробника акустики, але абсолютно не замислюється над тим, що «Його Високість», виявляється, не знає елементарних речей і перед установкою проконсультуватися з професіоналами не забажав. А даремно, це ще нікому не завадило.

Не перестаю дивуватися тому, що до динаміків намагаються приклеїти термін потужності. Але весь парадокс в тому, що ніхто не замислюється — на якій частоті? Отримати необхідний звуковий тиск можна, але лише при правильному налаштуванні режимів роботи підсилювача і вірно обраному динаміці, і при цьому, не перевантажуючи обидва пристрої. Це приходить з досвідом. Але краще вчиться на досвіді інших, ніж платити за власні помилки. Що краще вам — вирішуйте самі. Але ніколи не поспішайте. Удачі!

Автор: Едуард Марилов, сервіс інженер компанії Чернов Аудіо UA.

Матеріали за темою:

Вибір аудіокомпонентів. Поради інженера Чернов Аудіо

Причини виходу з ладу динаміків. Досвід інженера Чернов Аудіо

Майстри підбору

Майстер підбору радар-детекторів Майстер підбору автосигналізацій Майстер підбору автотентів Майстер підбору дитячих автокрісел Майстер підбору відеореєстраторів Майстер підбору компресорів Майстер підбору автопилососів Майстер підбору механічних блокіраторів Майстер підбору магнітол Майстер підбору зарядних пристроїв Майстер підбору ксенона Майстер підбору акустики Майстер підбору автохолодильників Майстер підбору шумо-віброізоляції Майстри підбору

Сподобалося? Поділися з друзями!