Особливості установки сабвуферів в автомобілі
Встановлюючи в машині акустику, дуже важливо все заздалегідь розрахувати, щоб звук вийшов чистим, і не виникало перешкод або конфліктів між різними компонентами системи. Одним з важливих елементів є сабвуфер. Установка низькочастотних динаміків вимагає уважності й правильного розрахунку. Тут важливо не тільки вибрати оптимальні параметри самого гучномовця, але і підібрати правильне місце, тип і розмір корпусу. Давайте докладніше розглянемо, як встановити сабвуфер в машину.

Яку роль під час встановлення сабвуфера грає корпус?
Під час встановлення низькочастотних динаміків дуже важливо правильно вибрати корпус. Він необхідний, тому що саме правильно підібраний корпус потрібного розміру та об'єму може допомогти поліпшити звучання сабвуфера. І звичайно, тут треба дотримуватися певних правил і враховувати особливості різних матеріалів і місця установки сабвуфера.
Основне завдання корпусу — забезпечити ізоляцію фронтальної звукової хвилі, яка утворюється під час руху мембрани низькочастотного динаміка вперед, від зворотної хвилі, що утворюється під час руху мембрани в іншу сторону. Якщо корпусу немає, то ці дві хвилі, зустрічаючись, почнуть гасити один одного. Це призведе до того, що бас буде неглибоким і дуже слабким. Тут важливо розуміти, що корпус повинен мати захист від вібрації та міцну конструкцію. Це важливо, щоб забезпечити захист від впливу звукових хвиль, які будуть спотворювати звучання.
Як місце установки динаміка впливає на якість звуку
Багажне відділення, установка динаміка в напрямку вперед
Це один з найбільш популярних методів. Але тут треба врахувати, якщо між сабом і протилежною стіною багажного відділення буде мало місця, то звукова хвиля, що видається динаміком, буде відчувати зайвий тиск, що негативно позначається на якості відтворення низьких частот.
Багажне відділення, установка динаміка в напрямку назад
Це теж хороший варіант, але в автомобілях типу седан або купе часто виникають спотворення, тому що місця не дуже багато. Для виправлення подібного ефекту рекомендується використовувати спеціальний акустичний екран, усунути перешкоди на шляху звукової хвилі або зробити корпус меншого розміру. У хетчбеках і фургонах подібних проблем не спостерігається.

Установка спереду по центру
Ця позиція забезпечує гарний зв'язок сабвуфера з фронтальними динаміками та розширює перехідну частоту. Врахуйте, що цей варіант установки неможливий в автомобілях з обмеженим простором попереду.
Установка врівень з підлогою
Цей варіант можна використовувати для багажників, де лежать шини. У цьому випадку підлога багажника буде виконувати роль акустичного екрана, і звук вийде сильним, енергійним і буде добре розподілятися по всьому простору салону. Такий варіант установки сабвуфера підійде для різних типів машин: седан, купе, універсал. Не підходить лише для авто, які не мають простору для розміщення запасних шин. Також слід пам'ятати, що розмір динаміка обмежений, тому що місця для його установки в цьому випадку не дуже багато.
Установка в задню полку
Це дуже гарне місце для седана і купе. Розміщення сабвуфера таким чином забезпечує достатню міцність, що дозволяє витримати вагу конструкції та тиск звукової хвилі.
На які моменти ще слід звертати увагу під час монтажу сабвуфера
Крім місця розміщення дуже важливо також заздалегідь продумати такі моменти, як: з чого ви збираєтеся виготовляти корпус, його розміри, форму і вагу. Це дуже важливо, тому що всі ці параметри безпосередньо впливають на якість звукопередачи. І якщо до цього поставитися несерйозно, то в підсумку результат після установки може вийти не таким, про який ви мріяли.

Матеріал корпусу
Існує кілька основних матеріалів, що використовуються для побудови корпусу для сабвуферів. Вони відрізняються між собою певними параметрами та впливом на звучання. Розгляньмо всі типи матеріалів для корпусів більш докладно.
- Багатошарова фанера . Існує безліч варіантів і сортів фанери, чимало з них для побудови корпусів для акустики просто не підходять. Звичайна фанера має недостатню щільність, що призводить до спотворення звучання. Для побудови невеликих корпусів рекомендується брати багатошарову (12 шарів) фанеру з міцної корабельної деревини або російської берези. Цей матеріал досить щільний, він легше ДСП і ДВП. З такою фанерою працювати досить легко, в неї добре вкручуються шурупи, можна не боятися, що матеріал розсиплеться. Листи товщиною всього 12 мм мають резонансні характеристики, які краще того, що демонструє більшість дощок товщиною 16 мм. Але є у багатошарової фанери й недоліки: висока вартість, рідкість, а також те, що корпус великого розміру може почати дзвеніти. Тому вона не рекомендується для корпусів, що мають великі плоскі прольоти. Оптимальним буде використовувати цей тип корпусу для монтажу пари 8-дюймових НЧ-динаміків в корпусі об'ємом до 0.04 куб.м.
- ДСП . Це один з найпоширеніших матеріалів, використовуваних для монтажу акустики. ДСП плити бувають декількох сортів, однак для побудови корпусу для сабвуфера рекомендується використовувати ДСП найбільшої щільності. Попри те, що такі листи важать більше, з ними досить легко працювати, і звук виходить досить якісним. Високощільні 16-міліметрови листи ДСП &Mdash; це, мабуть, один з кращих варіантів для монтажу потужних низькочастотних динаміків. Цей матеріал відрізняється високою щільністю і слабкими резонансними якостями. До того ж цей матеріал відносно не дорогий і його легко знайти. Але і тут є свої недоліки. ДСП легко вбирає вологу, і при нарізці дисковими чи стрічковими пилками можуть виникати труднощі. Для захисту від вологи такі панелі треба обов'язково фарбувати.
- ДВП середньої щільності. Цей матеріал являє собою спресований папір, він досить щільний і добре ріжеться. Тут важливо враховувати, що чим вище буде щільність листа, тим кращі параметри матиме корпус. Щільний корпус буде менше спотворювати звукопередачу. Серед недоліків цього матеріалу варто наголосити на тому, що з ним через схильність до розшарування буває складно працювати. Крім того, він схильний до вбирання вологи. І це треба враховувати при побудові корпусу, тому що треба вживати заходів щодо захисту від вологості. Однак, результат буде хорошим, це буде варто витрачених зусиль. ДВП може стати відмінним варіантом, якщо треба все зробити швидко. Підійде для монтажу сабвуферів середньої потужності.

Необхідність використання звукопоглинальних матеріалів
Під час встановлення сабвуферів використання звукопоглинального матеріалу необхідно. Він необхідний для того, щоб знизити ефект стоячих звукових хвиль усередині корпусу. Однак не варто захоплюватися, якщо його буде дуже багато, звук може стати затиснутим, потужність динаміка буде знижена. Рекомендується приклеїти трохи звукопоглинального матеріалу на задній стінці корпусу всередині. Найкраще для цієї мети підійдуть пористі, губчасті матеріали, вони досить ефективні та легкі.
Вага корпусу
Під час включення енергія від потужного НЧ-динаміка сприяє виникненню резонансу з навколишніми об'єктами. В результаті виникає спотворення звуку, яке призводить до деградації баса. Щоб при відтворенні бас був максимально чистим і насиченим без перешкод, корпус сабвуфера повинен бути важким. Це важливо, щоб корпус не резонував і не перекручував звучання. Чим важче корпус, тим краще і чистіше вийде звучання низьких частот.
Як звучання сабвуфера залежить від форми корпусу, в якому він встановлений
Форма корпусу — не самий значимий показник. Обсяг і матеріал вважаються найважливішими параметрами, але і від форми дещо залежить. Розгляньмо, яку форму може мати корпус сабвуфера.
- Прямокутний . Цей варіант максимально простий у виготовленні, але такий корпус схильний до утворення піків над F3 і провалів після F3. Для того щоб вирівняти характеристики, необхідно встановити всередині конструкції спеціальну плиту, що відображає хвилі, використовувати звуковбирний матеріал або знизити паралельну фазу.

- Трапецієвидний тип 1 . Ця форма дозволяє трохи згладити піки, але все ж і в цьому випадку, провал після піку нікуди не зникає. Для згладжування варто використовувати додатково невелику кількість звукопоглинального матеріалу.

- Трапецієвидний тип 2 . У цього корпусу характеристики звучання трохи рівніші, ніж у двох попередніх. Якщо трохи закруглити кути корпусу, то спотворень вдасться уникнути практично повністю.

- Трапецієвидний тип 3 . Цей варіант є конструкцією, в якій на передню частину трапецієподібного корпусу другого типу накладається ще одна трапецієвидна конструкція. Цей варіант має найкращі показники за якістю звучання. Крива виходить плавною, без різких стрибків, а звук на виході стає більш потужним і насиченим.

Звичайно, установка сабвуфера в машині — це дуже важливий етап при формуванні повноцінної акустичної системи салону. Сподіваємося наші поради виявилися вам корисними, і тепер ви знаєте, що потрібно, щоб встановити сабвуфер в машину. Пам'ятайте, що ви завжди можете купити сабвуфер в Києві, Одесі чи Харкові в інтернет-магазині 130.com.ua будь-якого розміру і потужності з доставкою по Україні.
Матеріали по темі
Автомобільні сабвуфери: Лідери продажів
Будь на хвилі оновлень!
Підписуйся на наш Telegram-канал та отримуй корисні матеріали першим.
Підписатися