Особливості зарядки необслуговуваних автомобільних акумуляторів
Перший поновлюваний автомобільний акумулятор з’явився дуже давно, і вже не одне століття ведуться активні роботи з удосконалення цих джерел живлення. Це призвело до того, що зараз можна знайти батареї не тільки класичні з рідким електролітом і свинцевими пластинами, а й найрізноманітніші моделі, що відносяться до типу необслуговуваних.
Їх головна відмінність від звичайних АКБ у тому, що там електроліт у процесі роботи практично не випаровується. Якщо раніше обов’язково треба було постійно стежити за рівнем електроліту й постійно доливати його в банки, інакше батарея не могла нормально працювати на повну потужність, то з необслуговуваними цього робити не потрібно. Саме тому вони досить швидко стали популярні серед автомобілістів. Але й під час їхньої експлуатації треба дотримуватися деяких правил, особливо це стосується їхньої зарядки.
Купити зарядку для акумуляторів будь-якого типу ви завжди можете в інтернет-магазині 130.com.ua.
Конструктивні особливості необслуговуваних акумуляторів
В батареях цього типу зазвичай використовується герметичний корпус, тобто автомобіліст немає доступу до внутрішніх вузлів джерела живлення. Тут, як у випадку з АКБ, що обслуговуються, відкрити пробки й подивитися, що міститься в банках, у принципі не вийде, бо пробок просто немає, вони не передбачені конструкцією. Витрата рідини в акумуляторах необслуговуваного типу дуже мала, тому інженери просто прибрали непотрібні отвори, зробивши кришку герметичною. У результаті вийшли батареї, які можна використовувати без доливання води протягом тривалого часу. У разі дотримання певних правил експлуатації АКБ прослужить не один рік.
До переваг необслуговуваних автомобільних акумуляторів також можна віднести:
- виробляють великі пускові струми;
- деякі моделі без рідкого електроліту можуть встановлюватися практично в будь-якому положенні, навіть у перевернутому стані вони не будуть втрачати своїй працездатності та функціональних властивостей;
- крім періодичної підзарядки, більше не потребують ні якого іншого обслуговування.
Якими б гарними такі батареї не були, під час їхнього використання у водіїв іноді виникають складності. Особливо, якщо раніше використовувалися акумулятори класичної свинцево-кислотної конструкції, то з новими удосконаленими моделями іноді можуть бути проблеми, тому що є деякі особливості.
До недоліків герметичних автомобільних батарей відносять:
- Високі вимоги до стану бортової електроніки. Якщо електрообладнання в машині несправне, тоді через перепад напруги акумулятор може почати швидко втрачати ємність. У результаті ефективність пуску знизиться, що може спричинити певні проблеми.
- З одного боку закрита конструкція — це плюс, але з іншого вона унеможливлює контроль і регулювання рівня й щільності електроліту. Звичайно, рідина в цих АКБ випаровується дуже повільно й незначно, але якщо все ж починається контакт акумуляторних пластин із повітрям, то активується процес сульфатації. Якщо вчасно його не зупинити, то батарея може повністю вийти з ладу. Тому дуже важливо стежити за рівнем заряду і своєчасно відновлювати втрати ємності.
- Чутливість до різкого зниження температури. У зимовий період їхня ефективність може знижуватися.
- Деякі типи необслуговуваних акумуляторів відрізняються чутливістю до глибоких розрядів, тому цього не можна допускати.
Види необслуговуваних акумуляторів
Зараз в автомобільних магазинах можна купити найрізноманітніші автомобільні акумулятори, що не потребують обслуговування:
- Кальцієві. Їхня особливість у тому, що акумуляторні пластини роблять зі сплаву свинцю з додаванням кальцію, який замінив сурму, яка використовувалася раніше. Саме кальцій сприяє тому, що скорочується обсяг рідини, що випаровується під час розряду.
- Гібридні. У таких батареях з’єднуються дві технології: електрод з негативним зарядом роблять зі сплаву з додаванням кальцію, а позитивний — із малосурм’янистого сплаву. Цей варіант служить довше й не боїться глибоких розрядів.
- AGM акумулятори. Ці батареї мають зовсім іншу конструкцію, у них взагалі немає рідкого електроліту. Замість нього використовується особливий волоконний сепаратор, просочений кислотним електролітом. Рідина абсорбується і в процесі роботи практично не випаровується.
- Батареї з гелеподібним електролітом. У них використовується звичайний кислотний електроліт, який із допомогою спеціальних добавок перетворюється в густу гелеобразну масу. Це також сприяє зниженню рівня втрати води.
Як правильно заряджати АКБ, що не обслуговуються?
Чи можна заряджати необслуговувані АКБ? Це питання часто задають водії. І тут не може бути іншої відповіді. Звичайно, необслуговувані автоакумулятори, як і будь-які інші, потребують зарядки. Це процес природний для всіх акумуляторів, тому що під час роботи вони віддають енергію, яку потім обов’язково треба відновити. У випадку з автомобільними батареями відновлення зазвичай відбувається в процесі їзди, коли струм, що виробляється генератором, надходить на АКБ. Щоб батарея швидко не втрачала ємність, рекомендується дотримуватися деяких правил:
- Під час запуску двигуна не рекомендується, щоб стартер працював понад 15 секунд.
- Якщо з першої спроби завести двигун не вийшло, перед тим, як повторіть, зробіть паузу й почекайте 2–3 хвилини.
- Під час запуску двигуна, треба повністю вичавити зчеплення.
Дотримання таких простих правил значно полегшить роботу автомобільної акумуляторної батареї. Але іноді цього недостатньо, і ємність падає, бо не встигає через певні причини відновлюватися під час їзді. Тоді для зарядки необхідно використовувати спеціальні зарядні пристрої.
Рекомендації з відновлення ємності герметизованих батарей із допомогою ЗП
1. Вибираючи зарядний пристрій, насамперед звертайте увагу на те, чи підходить даний прилад для роботи з потрібним вам типом АКБ. Необслуговувані часто дуже чутливі до перенапруження, тому для них рекомендується використовувати спеціальні ЗП.
2. Під час підключення зарядного пристрою до акумулятора стежте за дотриманням полярності. Це правило діє для всіх батарей, незалежно від типу їхньої конструкції. Спочатку під'єднуєте контакти ЗП до клем ("+" до "+", "—" до "—"), тільки після цього можна включати прилад у мережу.
3. Якщо для обслуговуваних батарей у процесі зарядці головний параметр — зарядний струм, то для необслуговуваних моделей ключовим є напруга. І це дуже важливо враховувати в процесі роботі з такими джерелами живлення.
4. Для батарей необслуговуваного типу рекомендується використовувати пристрої з робочою напругою в межах від 14 до 14,5 В, і заряджати постійним струмом. Такий режим відновлення вважається безпечним. Під кінець процесу напругу на ЗП слід знизити до 13,2 В, щоб акумулятор міг повністю відновити ємність на всі 100%.
5. Рекомендоване значення струму, становить 10% від номінальної ємності батарей для зарядки.
Режим зарядки і її час залежить від ступеня розрядження акумуляторної батареї. Якщо в разі часткового розряду весь процес може зайняти кілька годин, зазвичай від 3 до 4, іноді трохи більше, то в разі повного розряду потрібно провести кілька циклів, а сам процес може затягнутися на добу. Також рекомендується регулярно проводити профілактичні заряди з допомогою спеціальних пристроїв із режимом десульфатації. Це допоможе значно продовжити час експлуатації батареї.