Як відновити автомобільний акумулятор, методи десульфатаціі
Термін служби будь-якого автомобільного акумулятора залежить від різних чинників: якість виконання, умови експлуатації та правильна і своєчасна зарядка. Але іноді навіть при дотриманні всіх необхідних для тривалої роботи пристрою вимог, батарея раптово різко втрачає ємність і не може забезпечити стабільну роботу. Причиною цього може бути сульфатация, розгляньмо, що це за явище і як з ним боротися.
Що таке сульфатация і її основні ознаки
Сульфатація пластин – один з внутрішніх процесів, здатних вивести акумулятор з ладу. Він полягає в тому, що хімічні реакції в процесі роботи АКБ призводять до утворення сульфату свинцю — білий наліт на поверхні свинцевих пластин. Активне зростання кристалів відбувається в умовах глибокого розряду, тому не рекомендується тривалий час зберігати старі батареї, це може привести до їх повної поломки.
Якщо батарея яку обслуговує, то наявність сульфату на пластинах легко визначити візуально. Відкрутіть кришечки та подивіться на те, що всередині. Якщо на електродах є білий наліт, значить, цього джерела живлення необхідно провести десульфатаціі.
Ще однією ознакою сульфатації є швидкий заряд і швидкий розряд акумулятора. Наприклад, ви тільки що приєднали до батареї зарядний пристрій, і електроліт почав кипіти вже через кілька хвилин.
Крім того, зробити висновок про те, що всередині акумулятора йде активний процес сульфатації, можна на основі ще двох ознак:
- Зростання внутрішнього опору. Цей показник збільшується в міру росту кристалів сульфату на поверхні свинцевих пластин.
- Різке падіння ємності, яка буде зменшуватися пропорційно тому, скільки сульфату буде утворено всередині батареї, бо він не проводить струм і перешкоджає його віддачі.
Способи десульфатаціі автомобільного акумулятора
Процес десульфатаціі передбачає проведення заходів, що дозволяють розчинити частинки сульфати свинцю, для цього проводиться кілька повторюваних циклів заряд-розряд. Тільки треба врахувати, що можливість відновлення заводського значення ємності не завжди можливо, багато що залежить від ступеня занедбаності та стану конкретного джерела живлення. Найскладніше повернути в робочий стан АКБ, що довго зберігалися повністю вбраними. Як правило, такі батареї мають дуже великі нарости, що відрізняються високим опором, вони важко піддаються розчиненню.
Для цього рекомендується використовувати спеціальні зарядні пристрої для автомобільного акумулятора з режимом десульфатаціі, у них є вбудована функція контрольно-тренувальних циклів « заряд-розряд » ;. Якщо такого під рукою немає, то можна спробувати використовувати простий пристрій з можливістю ручного регулювання сили зарядного струму і напруги. Тільки в цьому випадку доведеться постійно самостійно контролювати процес і змінювати показник струму зарядки. Розгляньмо особливості обох способів.
Спосіб №1. Використання ЗУ з режимом десульфатаціі
Стартове значення струму зарядки та напруги в цьому випадку користувачеві задавати, як правило, не потрібно. Всі настройки прилад виробляє самостійно, бо найчастіше такі пристрої здатні проводити діагностику і регулювати робочі параметри автоматично для кожного окремого автомобільного акумулятора.
Алгоритм роботи подібних пристроїв передбачає деяку розкачку, тобто спочатку ведеться підзарядка імпульсним струмом з мінімальним рівнем (до 0, А) з подальшим його зростанням до 2-3 А. Потім батарею розряджають до 10,8 В і цей цикл повторюється знову. Врахуйте, що кальцієві джерела живлення не можна розряджати до рівня нижче 12 В, це може привести до їх поломки.
Деякі сучасні пристрої мають дещо інший алгоритм роботи, без етапу розрядки. Вони мають адаптивний алгоритм настройки сили струму і тривалості подаються на АКБ імпульсів струму і пауз між ними. Змінюючи ці 3 величини, пристрій здатний розчинити великі кристали нальоту навіть без примусової розрядки акумуляторної батареї.
Спосіб №2. Використання простого ЗУ з регулятором струму і напруги
В мережі зараз можна знайти величезну кількість варіантів самих різних саморобних схем пристроїв для видалення сульфату. Ми зупинимося на варіанті, коли використовується звичайний зарядний пристрій з можливістю регулювання струму і напруги з невеликими доповненнями у вигляді звичайної автомобільної лампи, потужність якої підбирається з розрахунку 10 годинної розрядки АКБ певної ємності, що дозволяє проводити ефективну десульфатаціі.
Принцип реалізації цього методу схожий на роботу автоматичних пристроїв з вбудованим режимом десульфатаціі. Порядок дій повинен бути наступним:
- Якщо в батареї не вистачає електроліту, то його рівень за допомогою дистильованої води доведіть до оптимального значення.
- Поставить акумулятор на зарядку на 8 годин. При цьому на ЗУ виставите максимальний струм зарядки величиною – 1 А. Робоча напруга має перебувати на рівні 13,9-14,4 В.
- Витримайте паузу в добу.
- Підключіть до батареї лампу через реле поворотів, щоб розрядити її поки напруга не опуститься до 10,8.
- Знову проведіть цикл зарядки. При цьому силу струму встановіть на рівні 2А. Як тільки напруга на АКБ опуститься до 12,7 В зарядний слід відключити.
- Ще раз витримаєте паузу в добу.
- За допомогою лампи знову розрядите акумулятор до 10,8 В.
- Зарядите автомобільну батарею струмом 2 А.
- При необхідності подібні цикли треба повторити ще кілька разів до повного відновлення джерела живлення.
Кількість повторень залежить від реального стану конкретної АКБ і ступеня сульфатування. В середньому зазвичай відновлення вимагає 2-3 підходу. Правда, в особливо запущених випадках навіть 10 циклів буде мало, в цьому випадку, швидше за все, батарея вже не підлягає відновленню. Тоді вам доведеться замінити цю стартера батарею на нову.
В інтернет-магазині 130.com.ua ви можете купити автоматичний зарядний пристрій для автомобільного акумулятора з режимом десульфатаціі або нову батарею.