Як зарядити кальцієвий акумулятор і яким зарядним пристроєм?
На сьогоднішній день безліч сучасних авто використовують так звані «кальцієві акумулятори», які позначаються «Ca-Ca», або просто «Ca». Це сучасні АКБ, які мають поліпшені характеристики, однак вони мають деякі відмінності від своїх старших товаришів (гібридні і сурьм'янисті акумулятори). І особливо вирізняється саме зарядка цих видів батарей, тобто вона відбувається по-іншому і звичайний цикл, який використовується у «старих» акумуляторах не підійде! Та й зарядний пристрій для кальцієвого акумулятора теж потрібен спеціальний.
З початку статті зрозуміло, що на даний момент існує 3 способи, за якими виготовляються акумулятори (якщо не вважати гелеві, AGM і інші):
- Сурьмянистий
- Кальцієвий
- Гібридний
Кожен з наведених вище способів відрізняється від іншого домішками в пластинах. У сурмянисті акумулятори додається хімічний елемент сурма (метал) в дуже маленьких обсягах, у кальцієвий додається кальцій і трохи срібла, а гібридний акумулятор включає в собі і кальцій, і сурму, і іноді навіть срібло.
Коли потрібно заряджати акумулятор?
Краще всього заряджати автомобільний акумулятор декілька разів у місяць, незалежно від сезону. Літо це чи зима — будь-який період є важким для акумулятора.
Але не варто бездумно заряджати, важливо зрозуміти, в який саме момент варто зарядити АКБ. Існує кілька способів перевірки:
В першу чергу, в будь-якому акумуляторі потрібно замірювати напругу на клемах акумулятора. Нормальна напруга АКБ — 12,7 (100% заряду). Якщо напруга дорівнює 11,7 і нижче, значить акумулятор практично сів повністю. А напруга в 12,2 говорить про розряд в половину. У у такому випадку потрібно в терміновому порядку дозарядити, інакше почнеться процес сульфатації пластин.
З батареєю, що обслуговується, процес значно спрощується. При цьому потрібно мати «ареометр», який вимірює щільність електроліту. Щільність повинна знаходитися в межах 1,27 г/см³. У у разі, коли значення знаходиться нижче, то акумулятор теж варто зарядити.
Ну і, напевно, найпростіше – якщо батарея не може прокрутити мотор, для початку потрібно спробувати її зарядити.
Що б там не було, ідеальних акумуляторів не буває, за ним бажано стежити, хоча б 1 раз в місяць. Це значно продовжить термін його експлуатації.
Стандартна зарядка
Якщо брати «сурмянисті» і «гібридні» батареї, то вони заряджаються звичайним способом. Тобто зарядка відбувається струмом, який становить 10 відсотків від ємності (на 60 А/год необхідно 6 А) і напругою в 13,8 — 14,5 В. Якщо струм заряду впав, значить АКБ зарядився. З обслуговуваного акумулятора можна викрутити пробки і подивитися, чи йдуть бульбашки зверху.
Що стосується часу заряду, він може бути різним. Для підзарядки вистачить і кілька годин, а багато хто встановлює струм в 2 А, і залишає прилад на всю ніч. Повна зарядка з мінімальним струмом може тривати кілька діб. Купити зарядний пристрій для автомобільного акумулятора у Львові, Тернополі, Івано-Франківську, а також з доставкою по Україні можна 130.com.ua.
Кальцієвий акумулятор і його особливості
Така технологія має багато переваг, такі як великий струм запуску, хорошу ємність, малий саморозряд та інші. А ще вони малообслуговувані, тобто у них практично не випаровується електроліт. Мінуси теж є — погана стійкість до великих розрядів (якщо розрядити повністю 3-4 рази, ємність впаде в рази), більша вартість, а ще потрібно вміти їх правильно заряджати.
Кальцієвий АКБ зроблений для людей, які не розуміють що потрібно робити в підкапотному просторі машини і не зазирають туди місяцями. Корпус такого акумулятора непроникний, електроліт не випаровується, а значить, прилад може працювати роками.
Але проблема в тому, що в наших умовах транспорт використовується у у різних діапазонах температур — низька температура взимку призводить до недозаряду акумулятора, а від високої температури електроліт все таки може вийти за допомогою клапана високого тиску, який є у всіх необслуговуваних моделях. Тому важливо розуміти — будь то кальцієвий або будь-який інший АКБ, важливо стежити за ним раз у місяць, а то і частіше.
Але найчастіше практика показує, що на акумулятор дивляться тільки коли вже є проблеми, наприклад, напруга впала до 11,8, а це практично повний розряд. Тобто «кальцієвик» необхідно підзарядити для досягнення 12,7, звичайний зарядний пристрій це не може. Чому так?
Зарядка кальцієвих АКБ
Проблема полягає в тому, що для кальцієвого акумулятора потрібен спеціальний зарядний пристрій, ідеально підходить Master Watt БОТ-30 з штучним інтелектом. Також цей зарядний пристрій повинен видавати напругу заряду в 16,1 – 16,5 В. Саме в у такому випадку можна зарядити акумулятор «CA», «CA/CA» до 100 відсотків. Якщо ваший ЗП здатний видати максимальну напруга 14,8, а далі відключається електроніка, акумулятор заповниться всього на 45 – 50 відсотків, якщо є обмеження в 15,5 на 70 – 80. Такі показники ніколи не допоможуть досягти щільності електроліту в 1,27 г/см³
Тому, насамперед потрібно знайти зарядку, яка може видати напругу 16,1 – 16,5 В. Звичайні апарати такого не можуть.
На цьому етапі у вас може з'явитися питання, якщо така велика напруга потрібна для заряду, то як з цим справляється генератор?
Справді, генератори навіть автомобілів останніх років випуску видають не більше 15 В, але на практиці генератор просто не дає такому АКБ розрядитися.
Як зарядити кальцієвий акумулятор за допомогою Master Watt БОТ-30
Зарядний пристрій «БОТ-30» заряджає всі типи 12 і 24 свинцево-кислотних АКБ і десульфатує акумулятори з рідким електролітом. Це відноситься і до кальцієвих акумуляторів.
Режими роботи
У всіх режимах вентилятор охолодження може обертатися із змінною швидкістю.
«ДІАГНОСТИКА»
Включається до початку роботи будь-якого режиму. ЗП визначає стан АКБ і напругу заряду. При цьому індикатори «12В», «24В», «Зберігання» миготять по черзі. Тривалість даного режиму — 8 сек.
«ЛІТО/GEL»
Можна використовувати, не відключаючи від АКБ автомобіля.
Режим призначений для:
Зарядки гелевих (Gel) АКБ;
Зарядки стартерних з рідким електролітом при температурі навколишнього середовища вище 10°С;
Пуску двигуна авто при температурі навколишнього середовища вище 10°С;
Цей режим розбитий на 3 етапи. Кількість і тривалість етапів залежать від початкового стану АКБ і її поведінки в процесі заряду.
Коли АКБ заряджена приблизно на 70%, індикатори «12В» або «24В» і «Зберігання» світять по черзі. Також це означає, що АКБ готове до пуску двигуна. При нормальному закінченні режиму відбувається автоматичний перехід на динамічне зберігання. при цьому індикатор «12В» або «24В» гасне і спалахує індикатор «Зберігання». Якщо на якомусь етапі цього режиму з'явиться індикація «Аварія», значить це АКБ має внутрішнє ушкодження (найчастіше — коротке замкнення як мінімум в одній банці) або відсутнє.
«ЗИМА / AGM»
Можна використовувати, не відключаючи від АКБ автомобіля.
Режим призначений для:
Зарядки АКБ типу AGM;
Зарядки стартерних з рідким електролітом при температурі навколишнього середовища нижче 10°С;
Пуску двигуна авто при температурі навколишнього середовища нижче 10°С;. Цей режим аналогічний попередньому.
Коли АКБ заряджена приблизно на 70% — індикатори «12В» або «24В» і «Зберігання» світять по черзі. Також це означає, що АКБ готове до пуску двигуна. При нормальному закінченні режиму відбувається автоматичний перехід на динамічне зберігання. При цьому індикатор «12В» або «24В» гасне і спалахує індикатор «Зберігання».
«ДЕСУЛЬФАТАЦІЯ СТАРТЕР»
Тільки для стартерних АКБ, зняти з автомобіля.
Цей режим призначений для відновлення стартерних АКБ з рідким електролітом. Режим включає багато етапів, які виконуються за декількома алгоритмами: заряд малим струмом, заряд постійним струмом, імпульсний заряд та інші. При нормальному закінченні режиму відбувається автоматичний перехід на динамічне зберігання. при цьому індикатор «Робота» гасне і спалахує індикатор «Зберігання». УВАГА! Цей режим не можна використовувати для гелевих та AGM акумуляторів.
«Зберігання»
«Зберігання» складається з циклів заряду і спокою АКБ. Такий алгоритм захищає від сульфатації і корозії пластин. Діагностика АКБ в цьому режимі відсутня. «Зберігання» ідеально підходить для роботи в буферному режимі (наприклад, в системі безперебійного живлення) або для тривалого зберігання АКБ. Тривалість режиму в часі не обмежена. Цей режим вмикається автоматично після нормального (не аварійного) завершення інших режимів або може бути викликаний протягом 8 секунд після включення ЗП, минаючи інші режими, наступним чином:
На ЗП, відключеному від мережі і АКБ, встановити режим «ДЕСУЛЬФАТАЦІЯ стартер»;
Підключити до ЗП АКБ і включити в мережу 220В;
Під час мигання індикаторів «Аварія», «12В або 24В», «Зберігання» (перші 8 секунд після включення) перевести ЗП в режим «Зима/AGM» — для роботи з АКБ типу «AGM» або «Літо / GEL» — для роботи з АКБ типу «GEL». При роботі ЗП в цьому режимі постійно світиться індикатор «Зберігання».
Режими зарядного пристрою БОТ-30
Максимальна напруга заряду | 12 В | 24 В |
Режим «літо/GEL» | 14,4 | 28,8 |
Режим «зима/AGM» | 14,9 | 29,8 |
Режим «десульфат. стартер» | 16,2 | 32,4 |
Як видно з таблиці, для того, щоб почати зарядку кальцієвого акумулятора, необхідно використовувати режим десульфатації. Цей режим передбачає зарядку великою напругою, але малим струмом. Перед тим, як включити режим «десульфат. стартер», потрібно обов'язково зняти акумулятор з автомобіля. Якщо зарядний пристрій підключено до іншого приладу (безперебійник, інвертор...), його необхідно вимкнути. Після вибору ємності і режиму зарядка почнеться автоматично.