Особливості конструкції та правила експлуатації автомобільного компресора
Кожен сучасний водій обов'язково повинен мати у своєму арсеналі автомобільний компресор. Цей невеликий, але дуже важливий, пристрій також називають автомобільним насосом. Він необхідний для підкачування шин і рятує у неприємних ситуаціях, які часто трапляються на дорозі.
За статистикою, у 99% випадків колесо спускає в дорозі, далеко від шиномонтажу. Саме в такій ситуації і допоможе електричний компресор, який живиться від прикурювача. Завдяки йому спущену шину можна легко та швидко повернути у робочий стан.
У цій статті ми розповімо все про пристрій та особливості експлуатації автокомпресорів.
Конструкція автомобільного компресора
У будь-яком компресорі обов'язково присутні такі елементи:
- Електричний двигун, що живиться від стандартної побутової мережі 220В, або від автомобільної мережі 12В (може підключатися до акумулятора або роз'єм прикурювача).
- Манометр — спеціальний прилад, необхідний контролю показників тиску повітря на виході.
- Циліндр.
- Нагнітальний механізм (поршень, ротор чи мембрана).
Додатково різні моделі можуть мати різні комплектуючі: щітки, проводи з крокодилами, ущільнювачі, перехідники та набір насадок для накачування різних надувних об'єктів (човни, м'ячі, матраци тощо).
Які типи автомобільних компресорів бувають?
Існує кілька видів автомобільних насосів. Принцип їхньої роботи загалом нічим практично не відрізняється. Усього є три етапи: всмоктування повітря з атмосфери, стиснення та випускання назовні. Як ми вже розглянули, конструкція компресорів має лише одну відмінність – нагнітальний елемент, який стискає повітря. Залежно від використовуваного типу всі автомобільні насоси можна розділити на три категорії:
Поршневі автокомпресори – найпоширеніший варіант. Його робота заснована на взаємодії циліндра та поршня. Циліндр зазвичай має 2 клапани: впускний та випускний. За рахунок роботи електроприводу та передачі крутного моменту через редуктор, поршень здійснює поступальні рухи вгору-вниз. Пристрої цього типу відрізняються високою надійністю і продуктивністю, вони мають досить високий ККД. Є, звісно, і мінуси. До них можна віднести нагрівання через тертя поршня об циліндр. Це може призводити до зносу основних елементів. Тому поршневі компресори вимагають гарного мастила, так можна збільшити їхній робочий ресурс.
Мембранні повітряні компресори – простіші та зрозуміліші за своєю конструкцією. Вони маленькі, але шумні. Повітря стискається штоком за допомогою кулачкового механізму. Він впливає на гумову пластину. Мембрана розташована у замкнутому циліндрі. Вона впадає, всмоктуючи повітря, а потім стає опуклою і таким чином стискається повітряна маса в циліндрі. Мембрана нагнітає повітря не дуже сильно, як поршень, тому ККД мембранного компресора нижче, як і його продуктивність. Тобто качати колесо він буде довше, але все одно накачає його дуже добре.
Як бачимо, механізми, що труться, в мембранному компресорі відсутні. А це означає, що він не буде нагріватися в процесі роботи і додаткового мастила не потребує. Це вже перевага. Але в нього теж є слабке місце — гума. До її складу входить каучук, який за низьких температур стає жорстким і твердим. Ситуація схожа на те, як літні шини не можуть їхати під час морозу, оскільки «дубеють» і зчеплення із замерзлою дорогою у них практично відсутнє. Тобто мембрана втрачає еластичність і швидко прогинатися вже не може. Тобто мембранні автомобільні компресори хороші в теплу пору року, взимку вони будуть марними.
Роторні компресори – досить рідкісний варіант. Вони хороші, відрізняються високою продуктивністю, надійні та довговічні. Але коштують досить дорого, і не часто виробники випускають їх через собівартість. До того ж, ротор габаритний та важкий. Тому роторні компресори зазвичай не беруть для домашнього використання, переважно їх купують для СТО, автомобільних парків, великих підприємств. Роторний насос оптимально підійде для підкачування шин важкого транспорту – фур, позашляховиків, автобусів, тракторів тощо.
Порядок підключення та експлуатації автомобільного компресора
Щоб швидко накачати спущене колесо треба знати, як правильно користуватися електричним автомобільним компресором.
Перший етап – підключення. Погляньте спочатку, куди підключається ваш пристрій: до прикурювача, або акумуляторної батареї. Якщо немає інструкції, подивіться на кабель. Якщо там конектор для роз'єму прикурювача, пристрій підключається до мережі автомобіля. Якщо є дроти із затискачами типу «крокодили», такий компресор приєднують до акумулятора.
Через прикурювач ніяких проблем із підключенням не буде, достатньо вставити провід у роз'єм бортової мережі. А ось до акумуляторної батареї треба підключати правильно, дотримуючись певної послідовності. Для цього кабель з «крокодилами» з'єднують із полярними клемами АКБ, суворо дотримуючись полярності: плюс до плюсу, мінус до мінуса. Врахуйте, що акумулятор не повинен бути розрядженим, інакше ви його можете повністю посадити.
Після підключення порядок дії наступний:
- З'єднайте шланг насоса з ніпелем на автомобільній шині та щільно закрутіть.
- Подивіться показники манометра. Він покаже, як сильно потрібно накачувати шину. Качати треба до рекомендованої позначки, яку вказує виробник автомобіля у технічній документації.
- Увімкніть компресор, і пристрій запустить процес нагнітання повітря. У міру того, як повітря надходитиме в шину, тиск зростатиме, тому уважно стежте за показниками манометра, щоб не допустити перекачування.
- При досягненні необхідного показника компресор слід вимкнути.
- Все готове, залишилося лише від'єднати насадку від ніпеля.
При підкачуванні обов'язково враховуйте температуру повітря на вулиці. Якщо підкачувати доводиться на морозі, то рівень тиску рекомендується залишати трохи нижче за рекомендований. Пов'язано це з тим, що в теплому гаражі тиск зросте, і шина виявиться перекачаною.
Також важливо враховувати і тип автокомпресора, що використовується. Якщо у вас поршнева модель, такий пристрій може використовуватися в будь-яку погоду: і в спеку, і в мороз. Обов'язково слідкуйте за нагріванням, не допускайте перегрівання деталей. Рекомендується робити перерву через кожну 20-30 хвилин роботи.
Якщо ж використовуєте мембранний компресор, то в цьому випадку режим експлуатації має бути максимально щадним, він боїться низької температури, оскільки мембрана втрачає свою еластичність. Оптимально робити перерву кожні 10-15 хвилин. Справа в тому, що мембранні пристрої погано переносять великі навантаження.
Якщо ви хочете купити автомобільний компресор у Києві, Харкові та Одесі, то в інтернет-магазині 130.com.ua ви знайдете великий вибір моделей різної конструкції за доступною ціною з доставкою по Україні.