Негативний вплив спеки на АКБ, або як правильно підготувати батарею до літньої експлуатації
Автомобільний акумулятор піддається серйозним навантаженням взимку, тому що при низькій температурі знижується швидкість електрохімічної реакції, що ускладнює нормальне функціонування АКБ. Але мало хто замислюється про те, що влітку батареї зношуються нітрохи не менше. Адже перегрів для свинцевих джерел живлення руйнівний як і лютий мороз. Але багато автомобілістів помилково вважають, що літо є найкращим часом для експлуатації автомобільного акумулятора.
Особливості впливу високих температур на АКБ
Влітку в спеку акумуляторні батареї піддаються дуже пагубному впливу з боку навколишнього середовища. Взагалі-то негативний вплив розпочинається вже при температурі +30 — + 35°С, при якій всередині запускається цілий ряд незворотних процесів. І якщо нічого не зробити, вони будуть повільно вбивати акумулятор.
Всього можна виділити чотири найбільш критичних моменти:
Випаровування електроліту
Даний пункт особливо актуальний для обслуговуваних батарей класичної свинцево-кислотної конструкції з рідким електролітом. Тому що в них електроліт — це водний розчин сірчаної кислоти, то при досягненні певних критично високих температур вода даремно починає випаровуватися.
Це призводить до того, що всередині різко падає рівень електроліту, і свинцеві пластини оголюються. В результаті площа зіткнення кислоти з активною масою на електродах стає менше, тому чим менше рівень електроліту в АКБ, тим менше струму при пуску вона може видавати і менше її ємність. Також варто сказати й про те, що концентрація сірчаної кислоти в розчині в цьому випадку збільшується. Це теж може стати причиною прискореного руйнування електродів.
Сульфатація пластин
Якщо при мінусовій температурі реакції сповільнюються, то при різкому збільшенні температури, яка спостерігається влітку, процеси всередині батареї протікають помітно швидше. У тому числі прискорюється й сульфатація акумуляторних пластин. І звичайно, що чим швидше йде цей процес, тим коротше буде термін служби АКБ, тому що вона швидше зношується. Пов'язано це з тим, що під впливом високої температури, при випаровуванні води і підвищенні концентрації кислоти на поверхні свинцевих пластин всередині утворюється кристалічний наліт, який не проводить електричний струм. Це знижує ефективність роботи батареї, і в підсумку через деякий час, якщо нічого не робити, АКБ повністю вийде з ладу.
До цього схильні й сучасні типи батарей, що не обслуговуються, з герметичним корпусом. У них вода хоч і випаровується, але потім в процесі рекомбінації назад осідає на дно. Такі акумулятори вважаються більш довговічними, так як вода нікуди не йде. Однак при перегріванні велика частина рідини всередині знаходиться у вигляді пари й піднімається вгору. Пластини оголюються, щільність розчину внизу також зростає, що викликає той же процес сульфатації.
Окислення клем
В спеку швидше йде й такий процес, як окислювання клем. Відбувається це під впливом кислотних парів, які при високій температурі активніше підіймаються вгору, і частинки кислоти можуть осідати на клемах. В результаті цього клеми покриваються щільним нальотом - окислюються. Це реально перешкоджає запуску автомобільного двигуна, тому що наліт не пропускає струм, тобто акумулятор не може в повному обсязі віддавати енергію.
Критична температура
Оптимальна, комфортна робоча температура для автомобільних акумуляторів становить від + 20 до + 25°С. Негативні процеси, як ми вже відзначали вище, починають активуватися в АКБ вже при + 30°С (зазвичай цей показник влітку відзначається навіть у тіні) - при цих показниках починається сульфатація. Однак часто під капотом при працюючому двигуні може бути набагато гарячіше — до +60°С і вище.
Звичайно, автомобіль під час їзди обдувається, але цього не досить для повноцінного охолодження. А якщо врахувати, що машини в міському циклі часто стоять в пробках, то це значно підвищує навантаження на акумулятор, який в таких умовах не може повноцінно виконувати свою роботу та відновлюватися.
Як захистити акумулятор від перегріву?
Вплинути на показник температур повітря ніхто не може, проти природи нічого не зробиш. Однак можна полегшити акумулятора життя і тим самим продовжити термін його служби. І тут немає нічого складного. Якщо маємо справу с батареєю з рідким електролітом, то тут важливо постійно стежити за рівнем електроліту й не допускати його критичного падіння. Для цього достатньо відкрутити кришки на банках. При необхідності доливайте дистильовану воду. Також можна скористатися ареометром для визначення показника щільності, він повинен в нормі бути в межах 1,27. Це рекомендується робити завжди напередодні настання літа, тому що це допоможе звести негативний вплив високої температури до мінімуму, не допускаючи сульфатації і руйнування свинцевих пластин.
Якщо ж у вас батарея, що не обслуговується, то тут ніяк перевірити стан електроліту не вийде. У них це просто не передбачено, на корпусі, як правило, взагалі немає ніяких отворів. Для таких батарей є тільки один варіант профілактики — десульфатація. Вже з назви видно, що це зворотний процес, при якому під впливом певних чинників відбувається руйнування нальоту сульфіту.
Зараз в автомобільних магазинах можна придбати найрізноманітніші зарядні пристрої, які вже мають спеціальний режим десульфатаціі. З ними працювати дуже просто й зручно. Достатньо лише під'єднати АКБ і вибрати в налаштуваннях потрібний режим роботи. Зазвичай процес цей не швидкий і триває за часом в кілька разів довше за звичайну зарядку. Зате після робочі параметри батареї помітно покращаться, і вона буде працювати довше та стабільніше.
Повністю позбутися впливу спеки не можна, але можна спробувати звести негатив до мінімуму, досить лише уважніше поставитися до стану АКБ в літній період. Чим зазвичай багато водіїв нехтують. Якщо ж ваша батарея все ж вийшла з ладу через перегрів, то купити автомобільний акумулятор у Львові, Івано-Франківську та Тернополі в будь-який час можна в нашому інтернет-магазині 130.com.ua.