Як дізнатися, що пора міняти моторне мастило?
Коли міняти моторне мастило — важливе питання, яким рано чи пізно задається кожен водій. І тут однозначну відповідь дати складно, тому що час заміни мастила залежить від багатьох факторів, і найбільш вагомі з них — це умови експлуатація конкретного транспортного засобу.
Чому мастило необхідно міняти і які чинники впливають на роботу двигуна
Якщо створити моторному мастилу оптимальні умови експлуатації — чистий новий двигун, їзда на середніх оборотах, оптимальне навантаження, — то воно прослужить помітно довше. Але подібні ідеальні умови практично недосяжні. В реальності моторне мастило починає псуватися і втрачати свій ресурс вже практично з моменту заливки його в лабіринти двигуна. В процесі робіт мотора воно окислюється, піддається постійним перегрівам і охолодженням, в ньому накопичуються частинки бруду тощо. Всі ці процеси природні, тому що завдання мастила полягає не тільки в змазуванні й охолодженні елементів мотора, воно також має мити його і видаляти нечистоти. Однак швидкість старіння в різних випадках буде сильно відрізнятися, тому що залежить від конкретної машини її стану й умов експлуатації.
Наприклад, деякі запевняють, що їзда в міських пробках — це підвищене навантаження для мотора, а отже, і мастила, тому і треба міняти його набагато частіше. Чим шкідлива подібна їзда для автомобільного мастила? В таких умовах через контакт з незгорілими залишками палива і газами, що потрапили до картерів, мастило в картері прискорено псується. Крім того, тому що тут немає обдування, то температура мастила стрімко зростає, в результаті мастило швидше псується. Через неминуче зростання відкладень буде спостерігатися підвищене забруднення суміші. Під впливом усіх перелічених чинників, склад мастила погіршується, воно не здатне виконувати свої завдання і буде вимагати частої заміни.
Як залежить частота заміни мастила від інтенсивності експлуатації автомобіля?
Рада автомобілістам: поки ваш "залізний кінь" новий і знаходиться на гарантійному обслуговуванні, всі "масляні" питання адресуйте співробітникам сервісу. Вам не доведеться морочити собі голову, коли міняти мастило, за вас це визначать фахівці й відповідальність за все теж нести будуть вони. А ось вже пізніше, після закінчення гарантії, все залежить від умов експлуатації транспортного засобу.
Умовно всі автомобілі можна поділити на 3 основні групи.
- Машина використовується для поїздок за місто або на дачу. У цьому разі річний пробіг автомобіля становить рідко більше пари тисяч кілометрів, тому що автомобіль використовується не дуже часто і проїжджають відстані не дуже великі.
- Машина вихідного дня. Тобто транспортний засіб використовується лише з вечора п'ятниці до вечора неділі. Це можуть бути поїздки на дачу, до родичів, що живуть за містом, поїздки в супермаркет і т.д. Орієнтовно річний пробіг в таких умовах може скласти до 10-20 тисяч км.
- Машина міського жителя. Ця група включає всіх автовласників, які використовують машину кожен день, подовгу стоять в пробках. Річний пробіг також становить близько 10 тисяч км.
Природно, такий поділ транспортних засобів на групи досить умовний, але тут простежується певна закономірність. З урахуванням пробігу й особливостей експлуатації для цих варіантів можна виділити кілька рекомендацій по заміні моторного мастила. Дачникам досить просто стежити за календарем, тобто, минув рік — значить вже пора міняти мастило, причому це треба зробити, навіть якщо показання на одометрі не сильно змінилися.
З автомобілем вихідного дня теж все досить просто. У таких авто режим експлуатації дуже близький до ідеального, тому що машина зазвичай їздить на відносно високій середній швидкості (50 км/год і вище), що дозволяє автовласникові керуватися лише показаннями лічильника пробігу. Як тільки машина пройшла 15 тисяч км — прийшов час міняти мастило.
Що стосується машин, що активно експлуатуються в міському циклі, то тут, на жаль, середня швидкість часто низька, близько 20 км/ч. При цьому денний пробіг може становити близько 30 кілометрів. В таких умовах мастило швидше старіє, тому рекомендується дивитися на пробіг, але показники одометра слід ділити на 2. Тобто, не чекати, поки пробіг пройде позначку 15 тисяч км, при таких умовах експлуатації ніяке, навіть саме хороше і дороге мастило, цього не витримає. Замислюватися про заміну треба вже на позначці 7-8 тисяч км.
На які ще параметри слід звертати увагу?
Є ще кілька рекомендацій, на які слід орієнтуватися при визначенні часу заміни мастила у двигуні. Зокрема, для міських автомобілів, які активно експлуатуються, але пробіг у них в результаті виходить не дуже великий, вимірювати час використання моторного мастила не в кілометрах шляху, а в відпрацьованих двигуном мотогодинах. Для цього можна встановити в автомобілі спеціальний лічильник мотогодин. Знайти такий прилад в продажу легко, вони бувають електронними й механічними. Він допоможе вирішити вашу задачу дуже легко і просто.
Тепер порахуймо, коли ж треба міняти мастило, скільки мотогодин повинен показати лічильник. Припустимо, в інструкції до машини зазначено, що мастило потрібно міняти кожні 15 тисяч км. Якщо середня швидкість руху автомобіля складає 50 км/год, то цієї відстані буде відповідати 300 годин. Ви можете прийняти отримане значення, як орієнтир, і навіть якщо середня швидкість при їзді по місту буде нижче, то мастило все одно можна міняти через ті ж сами 300 мотогодин, при цьому пробіг буде трохи менше, але вже точно шкоди від такої заміни не буде, тільки користь.
Деякі водії рекомендують орієнтуватися на кількість спаленого палива. Наприклад, спалив 1000 літрів бензину, значить, пора готуватися до заміни моторного мастила. Це не для всіх зручно, хоча якщо ви збираєте чеки й ведете строгий облік витраченого палива, то визначити обсяг спаленого бензину вам буде досить просто. Однак врахуйте, що в автомобілях різних марок витрата палива буде різною. Не можна в один ряд ставити трициліндровий Peugeot і габаритний ненажерливий позашляховик з восьмициліндровим агрегатом під капотом. При такому варіанті рекомендується відштовхуватися від усередненого витрати з урахуванням класу автомобіля.
Ну, і, звичайно, перевірка фактичного стану мастила. Навіть якщо пробіг невеликий, але на моторному щупі ви виявили краплю жахливого вигляду, схожу на гудрон, або, навпаки, мастило стало дуже рідким, схожим по консистенції на звичайну воду, то міняти його треба негайно. Звичайно, що для подібної перевірки треба витратити час і, як мінімум, заглянути під капот. Але робити це треба, хоча б час від часу. Якщо не можете перевірити самі, зверніться в сервіс до фахівців. Це найточніший показник, тому що ви зможете неозброєним оком побачити, в якому стані знаходиться мастило. Якщо все погано, то не варто чекати й економити, міняйте мастило негайно, інакше потім доведеться витратити більше на ремонт.
В інтернет-магазині 130.com.ua ви можете купити оригінальне моторне мастило у Львові, Тернополі чи Івано-Франківську провідних марок за вигідною ціною.