Що робити водієві, якщо раптово закипів двигун?
Автомобіль, що стоїть на дорозі з відкритим капотом і клубами пара з-під нього. Влітку автомобілісти таку картину зустрічають досить часто. Що ж робити в подібній ситуації? У цій статті ми розповімо, чому кипить двигун, як цього не допустити й що робити, якщо він все ж перегрівся.
Причини кипіння автомобільного двигуна
Тут треба розуміти, що кипить не мотор, а антифриз — рідина, що використовується для охолодження двигуна. А двигун може лише перегрітися. Звичайно, до кипіння антифриз довести досить складно — температура повинна піднятися вище 130°C, що при високому тиску всередині дуже складно досягти. Оптимальний температурний режим роботи двигуна становить 80 – 90°C. Тобто, якщо він нагріється на 20 – 30°C, цього буде недостатньо для того, щоб антифриз закипів.
Так що ж тоді може стати причиною утворення клубів пара, що вириваються з-під капота? Пояснення досить просте: антифриз в результаті підвищення температури сильно розширюється, бачок радіатора переповнюється, і частина рідини виливається назовні, потрапляючи відразу на розпечений двигун і інші елементи. Також це призводить до різкого падіння тиску, яке захищало систему охолодження від можливого закипання. А під час попадання в підкапотний простір, антифриз закипає вже при температурі близько 100°C, практично як вода. Природно він починає активно випаровуватися — звідси й пар.
Що може привести до перегріву двигуна?
Серед основних причин перегріву автомобільного мотора можна виділити наступні:
- Брак антифризу. Якщо в системі мало охолоджуючої рідини, щоб забезпечувати ефективне охолодження, то двигун може швидко закипіти, зазвичай рівень антифризу падає через витік.
- Засмітився радіатор. Стільники радіатора можуть забиватися комахами, листям, тополиним пухом і іншим сміттям — все це заважає ефективному відведенню тепла.
- Заклинило термостат. Якщо термостат відкрився не до кінця, то в радіатор буде надходити тільки частина антифризу, а цього буде мало для нормального охолодження.
- Насос зламався або його заклинило. Крильчатка водяної помпи при використанні неякісного або старого антифризу буде поступово зношуватися, це стає причиною погіршення циркуляція антифризу. Крім того, насос може повністю зупинитися через обрив приводного ременя.
- Вихід з ладу вентилятора охолодження. З плином часу будь-яка деталь може зламатися, і вихід вентилятора з ладу призводить до проблем в системі охолодження.
- Розгерметизація системи охолодження. Найчастіше це відбувається через поломки кришки радіатора. Хоча причина може бути й в тому, що пробита прокладка ГБЦ або гази прорвалися в систему.
- Система охолодження не справляється зі своєю роботою. У деяких машинах використовується малоефективна система охолодження, яка часто призводить до перегріву, особливо, якщо автомобіль використовується дуже активно.
Що робити, якщо двигун перегрівся?
Тут треба врахувати, що порядок дій буде залежати від причини перегріву. Звичайно, що проблема часто виникає раптово, і водієві в цей момент буде не до комплексної діагностики, тому що рішення треба приймати дуже швидко. В якості універсального індикатора може використовувати піч і її працездатність.
Якщо стрілка на приладовій панелі, що показує температуру двигуна, різко поповзла вгору, то дотримуйтесь простих рекомендацій:
Насамперед, треба включити піч, щоб вона гріла максимально. Звичайно, в літню спеку включати обігрівач неприємно, але це дуже дієвий метод швидкого і безпечного охолодження мотора. Вся річ у тому, що піч — це частина автомобільної системи охолодження і в разі включенні забирає на себе тепло. Саме це і потрібно під час перегрівання силової установки.
І тут можливо 2 варіанти розвитку подій:
Пішло гаряче повітря
Якщо після включення обігріву салону з повітропроводів пішло гаряче повітря, то це говорить про те, що в системі є антифриз, і зайве тепло почало успішно відводитися. Врахуйте, що в такій ситуації не треба глушити двигун: поки він буде продовжувати працювати, помпа також буде функціонувати, забезпечуючи циркуляцію антифризу і нехай і повільно, але охолодження мотора.
Зупинятися також не рекомендується, адже потік повітря, що набігає, також буде сприяти охолодженню антифризу в радіаторі й зниженню температури двигуна. Оптимальний варіант — продовжувати рух, трохи знизивши оберти, щоб мінімізувати навантаження на двигун. Найкраще, якщо попереду спуск з гори, тоді можна просто котитися накатом. Якщо ж попереду затяжний підйом, не варто форсувати, тут рекомендується зупинитися. Поставте машину на узбіччі, тільки не глушите мотор, акуратно відкрийте капот, піч залиште включеною на максимальному рівні. Самі кращі покиньте салон і почекайте, поки температура двигуна не повернеться до нормального показника.
Пішов холодне повітря
Якщо після включення з печі подув холодне повітря — це дуже погана ознака. Швидше за все, в системі немає антифризу, або рівень рідини вкрай низький. Тільки в цьому випадку необхідно відразу зупинити машину і заглушити двигун. А потім чекати, щоб він охолов. Це може зайняти досить багато часу. Тільки після охолодження в систему можна доливати антифриз. Також рекомендується показати машину майстрам на СТО, тому що подібні пригоди для двигуна навряд чи пройдуть безслідно.
Цього ніколи не можна робити при перегріванні!
Багато водіїв в екстреній ситуації, а саме такою і є раптове закипання двигуна, роблять багато помилок. Тому зверніть увагу на перелік дій, які можна здійснювати, зіткнувшись з перегрівом двигуна, тому що вони можуть серйозно погіршити ситуацію і привести до негативних наслідків:
- Відкривати кришку радіатора. Багато водіїв упевнені, що так швидше охолоне. Відкривати пробку радіатора двигуна, що кипить, категорично НЕ МОЖНА !!! По-перше, це вкрай небезпечно: можна серйозно обпектися. Тому що антифриз всередині знаходиться під високим тиском, то при відверненні кришки окріп може почати бризкати фонтаном в різні боки. По-друге, це не дасть ніякого ефекту. Охолоджуюча рідина під тиском всередині системи менш схильна до кипіння. У той час як різке скидання тиску спровокує не охолодження, а навпаки, кипіння антифризу в локальних точках.
- Поливати двигун холодною водою. Це роблять часто, але так не можна, тому що це може привести до дуже неприємних наслідків. Пам'ятайте, що не треба лити воду на сильно розігрітий двигун — через різкий перепад температур його поверхня може тріснути. Ремонт потім буде дуже дорого коштувати.
- Доливати антифриз або воду в гарячий мотор. Цей процес дуже схожий з попереднім. Якщо змішати всередині радіатора гарячу і холодну рідину, це може стати причиною пошкодження металу і розриву сот. Тому перед тим, як заливати у двигун будь-яку холодну рідину, обов'язково дочекайтеся його охолодження.
Профілактика перегріву
Як правило, без причини двигун ніколи не перегрівається. Перед тим, як вирушати в дорогу перевірте машину:
- Подивіться на стан радіатора — він може бути забитий листям, пилом або пухом. Все зайве, що буде заважати вільній циркуляції повітря, треба акуратно видалити. Будьте гранично обережні: чи не погнили м'які стільники.
- Обов'язково перевірте рівень антифризу, якщо його мало, то долийте охолоджуючу рідину і в радіатор, і в розширювальний бачок.
- Під час їзди постійно стежте за рівнем температури двигуна. Це дозволить вам швидко зреагувати, ще до того, як антифриз закипить, і не допустити серйозних поломок.
Пам'ятайте, якщо ви дбаєте про свій автомобіль, то в інтернет-магазині 130.com.ua ви завжди можете онлайн замовити в Києві, Одесі та Харкові найрізноманітніші необхідні аксесуари та інструменти за дуже вигідною ціною з доставкою.