8 правил: як вибрати автомобільний зарядний пристрій
Зарядний пристрій для автомобільного акумулятора — важливе обладнання, яке повинно бути у кожного автомобіліста. В разі його наявності автовласник може не боятися, що акумулятор раптово відмовить, адже завжди можна буде досить швидко відновити його працездатність. Адже точно ніхто не може вгадати, коли батарея розрядиться, тому що на це впливає дуже багато факторів. Наприклад, АКБ може втратити розряд через тривалу експлуатацію, різке зниження температури повітря на вулиці, залишені на ніч включеними габариті тощо. І відновити розтрачений заряд завжди можна за допомогою спеціального зарядного пристрою.
В нашому інтернет-магазині 130.com.ua представлений великий вибір різних зарядних пристроїв від провідних виробників, в тому числі ви можете купити зарядний пристрій для автомобільних акумуляторів у Львові, Тернополі або Івано-Франківську з доставкою по всій Україні.
Принцип роботи всіх сучасних зарядок досить простий. Акумулятор за допомогою клем під'єднується до зарядного пристрою, який підключений до електромережі. Завдання ЗП полягає в перетворенні змінного струму з розетки в постійний і зниженні напруги до необхідного рівня, який використовується для зарядки автомобільних батарей.
Відповідаючи на питання: "Який зарядний пристрій купити для авто?", — врахуйте, що на різних машинах можуть використовуватися різні типи акумуляторів: свинцево-кислотні, гелеві, гібридні, ті, що обслуговуються або не обслуговуються. Уже виходячи з цього, слід підбирати модель зарядного пристрою, зазвичай в інструкції до приладів виробник обов'язково вказує для роботи з якими типами АКБ підходить даний апарат. Щоб вам було простіше, є ряд правил, які допоможуть вам, якщо ви не знаєте, як вибрати автомобільний зарядний пристрій.
Правило №1. Дивіться на рівень зарядної напруги
Вихідна напруга — це важливий параметр для будь-якого зарядного пристрою. Тому що працювати ЗП доводиться з різними типами батарей, то і робоча напруга для їх відновлення може вимагатися різна. Наприклад, більшість АКБ в легкових машинах мають робочу напругу 12В. Для них оптимальною зарядною напругою буде 14,4 В. Показник трохи вище, тому що потрібно брати його з невеликим запасом. Але є ж ще батареї автобусів, вантажних автомобілів, спецтранспорту, які найчастіше мають робочу напругу на рівні 24 В. І мотоциклетні батареї, для яких часто робоча напруга дорівнює 6 В.
Тому перед тим, як купувати зарядний пристрій для акумулятора, цей параметр треба врахувати в обов'язковому порядку. Ви повинні визначитися, для яких акумуляторів буде використовуватися прилад і відповідно під них вибрати оптимальний показник зарядної напруги. Найкраще, якщо пристрій буде мати можливість перемикання напруги і його регулювання, тоді сфера його застосування буде ширше, і одним апаратом можна буде заряджати різні типи акумуляторних батарей.
Правило № 2. Враховуйте ємність вашого автоаккумулятора
Від ємності джерела живлення,що заряджається, безпосередньо залежать вимоги до показника максимально допустимого зарядного струму. Як правило, рекомендованим є значення, що дорівнює 10 відсоткам від ємності АКБ. Тобто, наприклад, якщо ви збираєтеся відновлювати батарею ємністю 100 Ач, то струм не повинен перевищувати 10 А. При цьому слід враховувати, що при такому струмі повне відновлення займе від 10 до 12 годин. Якщо потрібно прискорити зарядку, то струм можна збільшити, однак, це може негативно позначитися на робочих якостях джерела живлення. Зловживати зарядкою на великих токах не варто, це можна істотно скоротити термін експлуатації акумулятора. Дізнатися ємність вашої батареї досить просто, виробник завжди вказує цей параметр на корпусі виробу.
Крім того, виробники автомобільних зарядних пристроїв часто вказують в інструкції до своїх приладів ємність акумуляторів, які цей апарат здатний заряджати.
Також під час вибору ЗП варто звертати увагу на можливість покрокового або плавного регулювання сили зарядного струму, і функції обмеження його максимального значення.
Правило № 3. Визначтеся з типом зарядного пристрою для автомобільних акумуляторів
Існує два основних типи зарядних пристроїв: трансформаторні і імпульсні.
Трансформаторні — відомі вже дуже давно, цим приладам вже більше сотні років, можна сказати, що вони з'явилися разом з першими акумуляторами. Усередині цих пристроїв, вже з назви зрозуміло, знаходиться трансформатор і випрямляч струму. Вони досі справно працюють і добре справляються зі своїм завданням. Але є у них і певні недоліки: велика вага, значні габарити. Прилади цього типу здійснюють заряд АКБ постійним струмом, це дозволяє максимально повно відновити батарею.
Вони своєю чергою діляться на автоматичні і неавтоматичні. Останні більш складні в експлуатації, тому що потребують постійної участі в процесі досвідченого оператора, який повинен контролювати роботу пристрою. Автоматичні ж гранично прості в роботі, тому що контроль ведеться на стороні зарядного пристрою, який оснащується амперметром і вольтметром. При досягненні повного заряду пристрій автоматичні відключається і строго контролю з боку оператора тут не потрібно.
Інверторні — це вже більш сучасні прилади, конструкція яких дозволила істотно зменшити габарити пристрою. Такий компактний зарядник завжди можна возити з собою в багажнику. Вони працюють на більш високих частотах, всередині них є компактний перетворювач напруги, який гарантує ефективну роботу. А завдяки вбудованому мікропроцесору, який відповідає за контроль всіх основних робочих параметрів, зарядка відбувається повністю в автоматичному режимі. Після досягнення повного заряду пристрій зупиняється і переходить в режим очікування. Деякі моделі мають функцію зберігання, тобто пристрій можна на тривалий час залишати підключеним до батареї, і він при зниженні рівня заряду автоматично буде включатися для підтримки АКБ в робочому стані.
Правило № 4. Незайвою буде функція десульфатаціі
Біда багатьох свинцевих акумуляторів в тому, що на пластинах всередині під час їх розряду утворюється сульфат свинцю. Це досить твердий кристалічний наліт, що не пропускає електричний струм. Це призводить до того, що пластини не мають належного контакту з електролітом, а значить, батарея не може повністю зарядитися, вона починає втрачати ємність і знижується ефективність її роботи. Це може навіть призвести до повного виходу АКБ з ладу, тоді доведеться купувати новий автоаккумулятор.
Для руйнування шару кристалів сульфату був розроблений спеціальний режим десульфатаціі. Його суть полягає в подачі на батарею короткочасних імпульсів струму, які руйнують наліт, в результаті батарея відновлюється, тому що пластини очищуються. Якщо зарядний пристрій для автомобіля має подібну опцію, то всього за кілька циклів можна буде повністю відновити глибоко розряджений і схильний до сульфатации акумулятор.
Правило № 5. Щоб спростити собі задачу, вибирайте автоматичні зарядні пристрої
Раніше ми вже трохи розповіли про те, що ЗП бувають автоматичними, тобто працюють практично без участі людини. Це дуже зручно і істотно спрощує життя. Мікропроцесор здатний повністю замінити оператора, тому що контролює весь процес. Причому тут все буде максимально точно, і ймовірність збоїв дуже низька, в той час, як людина завжди може припуститися помилки через неуважність або недосвідченість. Крім того, автоматичні імпульсні пристрої, як правило, мають повний комплекс необхідних систем захисту, які не допустять перегріву, перенапруги або короткого замикання. Тобто можна не боятися пошкодити АКБ.
Ще однією перевагою автоматики є можливість вибору між декількома режимами. Тільки тут треба враховувати, що певна кількість режимів в різних моделях різна, і на це треба дивитися ще до покупки, з урахуванням ваших потреб.
Правило № 6. Зверніть увагу на наявність функції температурної компенсації
Кожен водій повинен знати, що не можна заряджати батарею, яку тільки що принесли з морозної вулиці. Треба дочекатися поки АКБ нагріється до кімнатної температури, а це забирає зайвий час. Що ж робити, якщо часу мало і хочеться поставити батарея відразу ж на зарядку?
В деяких моделях сучасних зарядних пристроїв є спеціальний режим, що допускає заряд АКБ без необхідності їх нагрівання. Це дуже зручно. Принцип тут дуже простий — заряд холодного акумулятора починається малим струмом, потім рівень струму поступово збільшується. В результаті зарядка проходить в щадному режимі, і можна не боятися, що акумулятор піддасться руйнуванню.
Правило № 7. Звертайте увагу на наявність дисплея
Якщо прилад обладнаний РК дисплеєм, то це істотно спрощує контроль за його роботою. Як правило, на дисплеї відображаються всі режими і етапи зарядки АКБ, і завжди можна оперативно отримати інформацію на якій стадії знаходиться процес. На екрані також відображається інформація про використовувану силі струму, робочу напругу, стан батареї і багато іншого. Дуже зручно, якщо є підсвічування, тоді в сутінках все буде чітко видно.
Правило № 8. Вибирайте тільки якісні прилади з належним рівнем захисту
При виборі зарядного пристрою для АКБ обов'язково дивіться на наявність необхідних захисних функцій:
- захист від переполюсовкі, який не дасть включити ЗП при неправильному підключенні до батареї, коли клеми переплутані.
- захист від перезарядки, необхідна опція, що дозволяє автоматично відключити зарядний пристрій, щоб не допустить негативного впливу на АКБ.
- захист від перевантаження
- захист від короткого замикання і від стрибків напруги в мережі.
Якщо прилад має всі ці опції, то можна бути впевненим в тривалому терміні його експлуатації, безпечній та ефективній роботі.