Значення кількості смуг в автомобільній акустичній системі
Коли вибирають динаміки в авто, багато хто замислюється про характеристики апаратури, у тому числі звертають увагу на кількість смуг. Деякі навіть дуже пишаються покупкою, особливо якщо йдеться про чотирисмугові динаміки. Але наскільки це справді важливо? Скільки смуг насправді має бути?
Що означає кількість смуг в автомобільній акустиці?
Існує безліч варіантів побудови аудіо системи в автомобілі, і одним із важливих аспектів є кількість смуг. Вони визначають діапазон частот, який динамік здатний відтворювати.
Зазвичай буває одно-, дво-, три- та чотирисмугова акустика, хоча також існують і більш просунуті системи з великою кількістю смуг.
- Односмугові складаються з одного динаміка і мають такі недоліки, як обмежена якість відтворення верхніх та нижніх частот звукового регістру, однак вони мають найдоступнішу ціну.
- Двосмугові включають один вуфер (відтворює низькі і середні частоти) і один твітер (відтворює високі частоти). Вони забезпечують гарну якість звуку у широкому діапазоні та є стандартним варіантом для більшості автомобілів.
- Трисмугові додають до двосмугової системи окремий динамік для відтворення середніх частот. Це дозволяє точніше і детальніше передавати звук у цьому діапазоні.
- Чотирисмугові додають ще один динамік для відтворення дуже високих частот, що дозволяє отримати ще більше деталей та реалістичності у звучанні.
Кількість смужок у динаміках має безпосередній вплив на якість звучання в автомобілі. Більш висока кількість смуг дозволяє досягти більшої деталізації звуку та кращого поділу інструментів та вокалу. Це особливо важливо при прослуховуванні музики високої якості або при створенні атмосфери в салоні автомобіля.
Особливості звуковідтворення у багатосмугових акустичних системах
Для початку заглибимося трохи в теорію. Навіщо потрібна велика кількість динаміків? Тут відповідь очевидна: розділення діапазону частот на лінії дозволяє більш точно відтворювати звук. Кожен динамік спеціалізується на певній смузі частот. Наприклад, для високих частот потрібно маленький і легкий дифузор, для середніх - динамік розміром 13-16 см, а для низьких - більший динамік розміром 20-30 см. Це створює багатосмугову систему, здатну працювати в широкому частотному діапазоні.
Очевидно, що багатосмугова акустика в авто має переваги в точності відтворення звуку, але вимагає використання високоякісних динаміків та фільтрів. Типовою ідеальною системою є трисмугова конфігурація, де основну смугу відтворює середньочастотний динамік, високочастотний динамік підключається через фільтр, а сабвуфер доповнює нижні частоти без домінування. У цьому випадку досягається баланс та злагодженість роботи динаміків, що призводить до природного та якісного звучання.
Пам'ятайте, що додавання зайвих компонентів може зробити систему дорожчою та створити нові проблеми. У більшості випадків, за винятком систем, спеціально налаштованих для автозвуку та змагань, варто орієнтуватися на добре збалансовані та оптимальні конфігурації акустичних систем.
Важливо відзначити, що кількість смуг і конфігурація системи може змінюватись в залежності від реалізації та переваг звукового характеру. Деякі системи з меншою кількістю смуг також можуть звучати дуже добре при правильному налаштуванні та використанні якісних компонентів.
Вибираємо правильне місце для монтажу динаміків
Встановлюючи колонки в машину, дуже важливо продумати розташування всіх динаміків в салоні. Це важливо для отримання максимально якісного звуку. Зазвичай середньо- та високочастотні динаміки рекомендується встановлювати в передніх дверях. Це найкращий вибір, тому що встановлення акустики ззаду може призвести до неправильної орієнтації звукової сцени, аналогічно тому, начебто ви слухали музичний гурт спиною до них.
У передніх дверях зазвичай розміщують НЧ та СЧ динаміки. Існує два підтипи цієї установки:
1. Виконується установка середньочастотного динаміка поруч із низькочастотним або середньочастотним динаміком, зазвичай трохи вище за нього і з невеликим поворотом на слухача. Подібну комбінацію варто використовувати, коли великий динамік (діаметром 16 см і більше), встановлений внизу дверей, не справляється із відтворенням верхньою межею середньочастотного діапазону.
2. Середньочастотник розміщується у верхній зоні дверей із поворотом на слухача.
Однією з переваг встановлення середньочастотних динаміків у двері є близьке розташування до інших джерел звуку, що дозволяє краще узгодити частоти та рівні звукопередачі.
Важливо відзначити, що потужність НЧ динаміків повинна бути вищою за потужність підсилювача. Встановлювати їх там же, де розташовані середньочастотні динаміки, не рекомендується, оскільки рух дифузора низькочастотного динаміка в замкнутому об'ємі може спровокувати сильний звуковий тиск, який негативно позначається на роботі середньочастотного динаміка і спотворює звукопередачу. НЧ динамік можна розмістити під сидіннями або під передньою панеллю. Це з тим, що частоти у нижньому регістрі до 500-600 Гц сприймаються як розсіяний звук і немає сильної спрямованості.
Якщо плануєте встановлювати акустику у дверях, обов'язково враховуйте важливість узгодження рівнів, фази та діапазону частот між усіма динаміками. Середні частоти відрізняються більшою спрямованістю, тому їх монтаж у дверях або на передній панелі треба реалізовувати з урахуванням оптимальної спрямованості звуку. Для великих динаміків рекомендується використовувати подіуми – кільцеві приставки, за допомогою яких можна регулювати спрямованість та створити правильну звукову сцену.
Важливо також приділити увагу вібро- та звукоізоляції. Щоб не було жодних резонансів, призвуків та шумів треба провести обробку внутрішньої сторони дверей спеціальними звукопоглинаючими матеріалами. Це сприятливо позначиться на загальній якості звуку в салоні.
Не менш важливо визначитися з тим, як будуть розташовані високочастотні динаміки в машині, так звані їжаки. Часто встановлюють їх біля дзеркал або на нижній частині передньої стійки кузова. Напрямок "піщалок" можна вибирати у бік лобового скла або всередину салону, і найкращий варіант визначається на слух.
При виборі компонентних систем слід ретельно продумати розташування тилових динаміків, які створюють просторову ілюзію звучання. Рекомендується встановити два широкосмугові гучномовці в задній частині автосалону, щоб підтримувати низькі та середні частоти. Загальний рівень тилових динаміків слід зменшити проти фронтальними динаміками на 18-24 дБ, вони мають відігравати роль доповнення фронтальної системи.
Нарешті, для отримання низьких глибоких частот рекомендується в задній частині автомобіля встановити сабвуфер. Оскільки НЧ звуки не мають гострої спрямованості, їх розташування не сильно впливає на сприйняття звуків людським вухом.
Сподіваємось, наші рекомендації допоможуть вам визначитися з вибором акустики для свого автомобіля. Якщо ви хочете купити динаміки в авто у Києві, Харкові та Одесі, то в інтернет-магазині 130.com.ua ви знайдете великий вибір моделей за доступною ціною з доставкою по Україні.