Вибір дитячого автокрісла: групи автокрісел і загальні рекомендації по ним
Дитяче безпечне сидіння, також відоме як сидіння безпеки для дітей або утримуючий пристрій для перевезення дітей, але найпоширеніша назва — дитяче автомобільне крісло. Воно встановлюється на стаціонарне сидіння автомобіля, оснащене ременями безпеки, щоб надійно утримувати в ньому немовлят і дітей.
Як правило, в країнах, яких дбають про безпеку пасажирів, існує закон про безпечне транспортування дітей. Даний закон вимагає, щоб дитина була пристебнута в надійному утримуючому пристрої в залежності від її віку і ваги. Ці правила стандартні і вимагають мінімальних зусиль. Головне вчасно пересаджувати дитину в автокрісло відповідне до її віку, і тоді, у випадку аварійної ситуації, дитина буде в безпеці.
У 1990 році було винайдено і випущено кріплення ISOFIX[1], яке, як передбачалося, повинне було забезпечити максимальну фіксацію дитячого автокрісла в автомобілях різних марок. Однак, далеко не кожен автомобіль, навіть новий, має можливість установки автокрісла з системою ISOFIX. Стандартним кріпленням вважається кріплення звичайним штатним ременем безпеки, американська версія — це замикаюча система, і останній винахід ISOFIX можна використовувати в автокріслах групи 0, 0+ і 1.
Існує кілька типів автокрісел, залежно від віку і ваги дитини. Відповідно до стандарту Націй ECE R44/04[2] вони розділені на 4 групи: 0-3. Однак вони можуть бути об’єднані у більші групи 1, 2 і 3.
Зміст
1. Група 0 (від 2–3 кг до 10 кг)
1.1. Переносна люлька
2. Група 0+ (від 0 до 13 кг)
2.2. Регулюємі автокрісла
3. Група 1 (від 9 кг до 18 кг)
4. Група 2 (від 15 кг до 25 кг)
5. Група 3 (від 22 кг до 36 кг)
6. Група 1/2/3, 2/3 та бустери (від 9 кг до 36 кг)
6.1. Група 1/2/3 (від 9 кг до 36 кг)
6.2. Група 2/3 (від 15 кг до 36 кг)
6.3. Бустер (від 15 кг до 36 кг)
7. Загальна інформація про безпеку дитини
8. Розміщення автокрісла в автомобілі
9. Література
Група 0
Дитяча переносна люлька — це колиска, що нагадує своїм виглядом звичайну люльку від коляски, але призначена спеціально для перевезення немовлят в горизонтальному положенні. Зазвичай має свій ремінь безпеки, який кріпиться в області животика дитини. Сама люлька встановлюється на заднє сидіння автомобіля штатними трьох точковими ременями безпеки перпендикулярно ходу руху авто. Тому у неї є спеціальні напрямні для штатних ременів безпеки. Розрахована на вагу від 2–3 кг і до 10 кг.
Переносні люльки групи 0 дозволяють дитині лежати на спині. Деякі моделі мають спеціальні перехідники, які дозволяють встановлювати їх на шасі коляски. Практичність такої люльки полягає в тому, що дитина в ній може спати в лежачому положенні, і немає необхідності її будити, досить просто дістати люльку з автТакож вони рекомендовані недоношеним діткам, яким при перевезенні необхідно виключно лежаче положення, а не напівлежаче. Колиски повинні бути обов’язково оснащені спеціальними ручками-переносками. Їх не можна замінити люльками від звичайних колясок.
Група 0+
2.1. Дитяче крісло-переноска
Автокрісло групи 0+ — крісло переноска або крісло-кокон для самих маленьких, розраховане на вагу від 0 до 13 кг, тобто від новонародженої і до однорічної дитини, навіть трохи більше. Має чашеподібну форму.
На що варто звернути увагу при купівлі автокрісла цієї групи: форма автокрісла повинна бути анатомічно правильною, інакше дитина ризикує отримати проблеми зі спиною і шийними хребцями. Як визначити таку форму? Досить подивитися на автокрісло з піднятою ручкою-переноскою вгору, для зручного носіння крісла, і з опущеною, для установки в авто. І в першому і в другому випадку, крісло повинно мати практично лежаче положення, зі злегка піднятою вгору областю голови і ніжок. Тобто у нього має бути вигляд крісла-качалки, при цьому дитина повинна в ньому напівлежати і, ні в якому разі, не напівсидіти або сидіти. Тільки в такому положенні новонароджена дитина буде відчувати себе зручно, а його постава збережеться правильною, і вона зможе навіть комфортно спати в такому положенні.
Добре відомо, що немовля не здатне самостійно утримувати головку. З цього витікає, що автокрісло цієї групи обов’язково повинно бути оснащено м’якими додатковими вкладками для голови зі спеціальним обідком навколо неї, що допомагає зафіксувати голову в максимально природному положенні.
Ремені безпеки повинні бути п’ятиточковими, саме така фіксація допомагає максимально убезпечити дитину. Також ремені повинні мати м’які плечові накладки, в іншому випадку є ризик пошкодити ніжну шкіру дитини навіть через одяг. Крім того, ремені зобов’язані регулюватися по висоті, мати надійний центральний фіксатор, який теж повинен бути закритий м’якою накладкою.
Капюшон і додаткова накидка для ніжок не будуть зайвими, так як маленька дитина має недосконалу терморегуляцію, і наявність накидки допоможе вирішити цю проблему. Сонцезахисний капюшон створить густу тінь і захистить очі дитини від незвично яскравого сонця. Всім перерахованим вище вимогам відповідають дитячі автокрісла німецької компанії Heyner, які ви можете придбати в нашому інтернет-магазині.
Іноді деякі батьки прагнуть, як можна раніше посадити дитину по ходу руху автомобіля, щоб дитина могла відчути себе дорослішою. Однак, дитячі автокрісла групи 0+ встановлюються тільки проти руху автомобіля. [2] Тільки у такому положенні у разі прямого зіткнення, голова дитини не зробить небезпечний «кивок», залишаючи сполучною ланкою між головою і тулубом спинний мозок. Добре відомо, що в такому ранньому віці м’язи і зв’язки шиї зовсім незміцнілі, а кістки м’які й тендітні.
Тому вимоги багатьох країн і виробників автокрісел, встановлювати крісла проти руху авто настільки довго, наскільки це фізично можливо. [3,4] Автокрісла можна встановлювати на переднє сидіння лише за відсутності подушки безпеки або ж можливості її відключення. В іншому випадку, крісло встановлюється в салон автомобіля на задньому сидінні.
2.2. Регулюємі автокрісла
Регулюємі автокрісла мають свої плюси і мінуси. Плюси полягають в тому, що ними можна користуватися протягом тривалого часу, встановлюючи при цьому спочатку проти руху автомобіля, потім, по мірі зростання дитини, по ходу руху. Ну і, в кінці кінців, воно перетворюється в бустер. Розраховано на вагу від 3 кг і до 36 кг.
На сьогоднішній день існує великий вибір регулюємих автомобільних крісел, проте вони не вважаються найкращим вибором, якщо ви хочете використовувати його для новонароджених.
По-перше, в таких автокріслах дуже часто отвори для плечових ременів знаходяться набагато вище, ніж плечі дитини, навіть якщо їх встановити на найнижчу позицію. Це означає, що п’ятиточкові ремені безпеки не будуть виконувати своїх утримуючих функцій як це належить.
По-друге, регульовані автокрісла не мають достатню чашеподібну форму, в якій новонароджений перебував би в максимально природному положенні. Це означає, що маленькій дитині буде в ньому недостатньо комфортно. Незважаючи на видиму економію при придбанні всього лише одного автокрісла, педіатри рекомендують все ж таки використовувати кілька автокрісел різних груп, по мірі зростання вашої дитини.
Група 1
Автокрісла групи 1 розраховані на вагу від 9 кг і до 18 кг. Це приблизно на вік від 9 місяців і до чотирьох років, хоча іноді діти і старшого віку можуть поміститися в таке крісло.
Автокрісла цієї групи повинні обов’язково мати точкові ремені безпеки з м’якими плечовими накладками, так як, не дивлячись навіть на шар одягу, дитяча шкіра дуже ніжна, і жорсткі ремені можуть її пошкодити. Крім того, вони запобігають перекручування ременів. Ремені повинні регулюватися по висоті, а центральний замок повинен бути дуже надійним, щоб дитина не могла його випадково сама розстебнути.
Також повинен бути додатковий бічний захист голови і спеціальний вкладиш, який надійно і правильно зафіксує голову дитини в природному положенні. Більшість виробників оснащують автокрісла цієї групи додатковими вкладками, які допомагають створити захист в області хребта і стегон. Більш того, завдяки таким м’яким вкладкам, дитина буде відчувати себе максимально комфортно.
Є моделі автокрісел, які встановлюються на спеціальну базу, надалі база може залишатися стаціонарно в автомобілі, а крісло зніматися. База зручна ще й тим, що можна регулювати кут нахилу крісла та адаптувати його під сон і під неспання. Однак, автокрісла з базами коштують на порядок дорожче.
Також є моделі, які не мають бази, але у них є можливість регулювати рівень нахилу самої спинки, як наприклад німецьке автокрісло Heyner CapsulaProtect 3D, і таким чином дитина в ньому теж може відпочивати або спати. Але, багато моделей автокрісел групи 1 не мають регульованого нахилу спинки.
Встановлюються автокрісла штатними ременями безпеки проти руху автомобіля. Рекомендується перевозити дітей проти руху авто настільки довго наскільки це можливо. У скандинавських країнах, наприклад, діти перевозяться в такому положенні аж до чотирьох років.
Група 2
Автокрісла групи 2 розраховані на вагу дитини від 15 кг до 25 кг, приблизно від чотирьох і до шести років.
В автокріслі голова дитини повинна бути надійно захищена від бічних ударів, для цього необхідна посилена бічна і внутрішня безпека. При цьому висота підголівника повинна бути регульованою. Слід звертати увагу і на те, щоб форма автокрісла була ергономічною, тоді незміцнілий хребет буде в максимально комфортному положенні.
Наявність регульованого нахилу спинки є величезним плюсом, тому що ви зможете легко вкласти дитину відпочити, або навіть поспати, просто відкинувши спинку автокрісла. Навіть якщо на перший погляд така функція здається не важливою, досвід показує, що діти набагато комфортніше переносять тривалі поїздки в кріслі зі злегка відкинутою спинкою назад.
Також слід звернути увагу на те, що існують моделі автокрісел групи 2, які легко конвертуються в групу 3, а потім бустер, як наприклад німецькі автокрісла Heyner. При купівлі такого крісла ви значно заощадите кошти і час, а дитина зможе довго користуватися улюбленим автокріслом. Дитячі автомобільні крісла групи 2 кріпляться штатними ременями безпеки по ходу руху автомобіля.
Група 3
Автокрісла групи 3 розраховані на вагу від 22 кг до 36 кг, приблизний вік від чотирьох і до десяти років. З цього віку дитина утримується в автокріслі штатними ременями безпеки, отже, воно не оснащено п’ятиточковими ременями.
Однак і в цій групі є нюанси, на які слід звернути свою увагу. Висота підголівника повинна бути обов’язково регульованою, а сам підголівник повинен мати розвинений бічний захист і підтримку з енергопоглинаючого матеріалу. Це захищає голову дитини при бічних ударах і утримує її в правильному положенні при крутих маневрах і поворотах.
Також форма підголівника повинна бути анатомічно правильною, втім, як і форма самого автокрісла. Ортопедичні властивості крісла формують правильну поставу і виключають втому під час поїздок. Наявність регулювання нахилу спинки дозволить адаптувати крісло під відпочинок або під неспання.
Сидіння автокрісла має бути досить широким, що дозволить маленькому пасажиру почувати себе зручно, вільно і не обмежено навіть в холодну погоду, коли на ньому об’ємна одежа. Наприклад, автокрісла німецької компанії Heyner мають ширину сидіння 35см, що робить їх більш комфортними та зручними.
Наявність високих підлокітників слугуватиме додатковим комфортом і посиленим захистом дитини. Якщо автокрісло групи 3 конвертується в бустер, тоді це незмінний плюс, оскільки це заощадить ваші кошти, а ваша дитина зможе насолоджуватися поїздками як дорослий пасажир в бустері. Так як дитина фіксується штатними трьох точковими ременями безпеки, регулювання ременів повинно відбуватися автоматично при зміні висоти спинки автокрісла. Встановлюється автокрісло групи 3 на заднє сидіння автомобіля штатними ременями безпеки по ходу руху авто.
Автокрісла групи 1/2/3, 2/3 та бустери
6.1. Група 1/2/3
Автокрісла групи 1/2/3 розраховані на вагу від 9 кг до 36 кг, приблизно від 9 місяців до 12 років. Вони оснащені п’ятиточковими ременями безпеки, якими слід пристібати дітей вагою до 15-18 кг. Починаючи з 18 кг, дитину пристібають штатними трьох точковими ременями безпеки. Ці крісла зручні тим, що в міру того як росте і розвивається дитина, трансформується і крісло Наприклад, дитяче автокрісло Heyner MultiProtect — сидіння безпеки для дітей, яке сконструйоване таким чином, що трансформується під 3 вікові категорії.
Деякі крісла мають регулювання нахилу, однак нахил не так виражений як у групі 0+ / 1. Тому в дальній поїздці дитині буде зручніше в кріслі 1-ї групи. Майже всі крісла цієї групи кріпляться штатним ременем безпеки.
Не дивлячись на заявлені 9 місяців, педіатри і ортопеди рекомендують використовувати такі крісла не раніше ніж з року. По-перше, до року в таких кріслах дитині не дуже зручно, через те, що у них немає достатньої нахилу спинки, і вони не мають форму кокона, а по-друге, до року дитина повинна їздити проти ходу автомобіля, а ці крісла так не встановлюються.
6.2. Група 2/3
Автокрісла групи 2/3 варто купити для дітей, які вже досягли віку близько трьох років і важать 15 і більше кілограм.
Вибір автокрісла та його правильне використання — найвідповідальніший момент, де важливо не помилитися. За спостереженнями фахівців 130.com.ua дуже багато батьків для дітей вагою більше 15 кг помилково замовляють автокрісла 1/2/3, оскільки не знають, що їх п’ятиточкові ремені не призначені для надійного утримування дитини з такою вагою. В інструкції будь-якого дитячого автомобільного крісла 1/2/3 зазначено, що при перевезенні дітей групи 2 і 3 (15–36 кг) вбудовані точкові ремені не використовуються, — дитина пристібається штатним ременем безпеки автомобіля. Тому якщо дитина важить більше 15 кг, необхідно купити автокрісло групи 2/3, наприклад, дитяче автокрісло Heyner MaxiProtect, не переплачуючи за зайві в такому віці вбудовані ремені автокрісла.
6.3. Бустер
Бустер або сидіння-подушка рекомендовано для дітей, які вже не сидять в дитячих автомобільних кріслах, але ще не достатньо дорослі, щоб штатні трьох точкові ремені безпеки правильно і надійно фіксували їх.
З причини того, що ремені безпеки розроблені для дорослих, вони не підходять для дітей. Тому бустер допоможе посадити дитину на потрібну висоту, і тоді ремені безпеки ляжуть так як і належить, при цьому дитина буде захищена і надійно зафіксована.
Ремені повинні проходити чітко через ключицю і грудну клітку дитини, і кріпитися в області стегон. Якщо ж ремінь не буде знаходитися в такому положенні, тоді він буде проходити в області шиї та живота. Це дуже небезпечно, тому що у випадку ДТП або крутому маневрі, є загроза отримати внутрішні пошкодження органів, задуху або навіть смерть.
Загальна інформація про безпеку дитини
Усі дитячі автокрісла повинні відповідати Європейському стандарту безпеки ECE 44/04, мати відповідне маркування і бути перевірені в численних краш-тестах.
Дитячі утримуючі пристрої мають термін придатності. В середньому, у багатьох автокрісел він закінчується через 6 років з дати виготовлення, хоча цей термін може змінюватись в залежності від виробника. Завжди дотримуйтесь інструкції виробника, тому що, якщо раптом автомобільне крісло не захистить вашу дитину в необхідній ситуації, виробник не буде нести відповідальність, якщо ви не дотримувалися його рекомендацій.
Також заборонено встановлювати дитячі автокрісла проти руху автомобіля на передні сидіння, якщо там близько розташовані подушки безпеки. У разі розкриття подушки безпеки, можуть виникнути серйозні травми голови або навіть смерть немовляти. Тому, якщо автомобіль не має спеціальної можливості відключити подушку безпеки, дитяче автомобільне крісло необхідно встановлювати тільки на задньому сидінні.
Як і мотоциклетні шоломи, дитячі утримуючі пристрої тестуються, тільки за умов, що вони можуть винести одну аварію. Це означає, що якщо автокрісло брало участь у ДТП з дитиною або без неї, власникам настійно рекомендується замінити його, незалежно від того, чи є видимі пошкодження чи ні. Це пов’язано з тим, що навіть найменші мікротріщини в корпусі автомобільного крісла, не видимі людському оку, можуть сприяти розкрихтуванню корпусу в черговому ДТП або навіть простому поштовху. Купити дитяче автокрісло в Тернополі, Івано-Франківську, Львові можна на 130.com.ua з доставкою по Україні.
Якщо ви подорожуєте літаком разом з дітьми, слід пам’ятати, що найбільш безпечно для вашої дитини така подорож в автокріслі. Бустером в літаку користуватися не можна, так як він не має плечових ременів.[5]
Розміщення автокрісла в автомобілі
Вивчивши дані, вчені США виявили, що якби дитячі автокрісла встановлювалися в центрі на задньому сидінні, тоді на 43% менше було б дітей до трьох років, які отримали травми в автокатастрофі. Результати були засновані на даних 4790 автомобільних аварій за участю дітей від трьох років і молодше в період між 1998 і 2006 роках. У зв’язку з цим, центральне положення вважається найбезпечнішим, але найрідше використоване батьками.[6,7]
Література
1. ^ Міжнародний стандарт ISO 13216. Кріплення в автомобілях і додатки до кріплень для дитячих утримуючих пристроїв. Міжнародна організація по стандартизації, Женева.
2. ^ Постанова № 44 Європейської економічної комісії Організації Об’єднаних Націй (UN / ECE). Єдині технічні приписи щодо офіційного схвалення утримуючих пристроїв для дітей-пасажирів в механічних транспортних засобах ("дитячих утримуючих пристроїв").
3. ^ аб рекомендується встановлювати дитячі утримуючі пристрої проти руху автомобіля принаймні до чотирьох років.
4. ^ AAP ОНОВЛЕНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ ЩОДО АВТОКРІСЛА [1].
5. Kamrén ^ B, Коха M, Лі, Tingvall C, Ларссон S, Turbell Т. Захисні властивості автокрісел, встановлених проти руху автомобіля. Огляд можливостей і проблем, пов’язаних з утримуючими пристосуваннями для дітей у віці від 0 до3 років. Симпозіум про захист дитини-пасажира, Сан-Антоніо, листопад 1993 року. Товариство автомобільних інженерів (SAE), Inc Warredale, штат Пенсільванія. SAE технічна документація, 933093.
6. ^ Tingvall С. Діти в автомобілях. Докторська дисертація. Деякі аспекти безпеки дітей в автомобілі, що попереджають нещасні випадки на дорогах. Acta Paediatrica Scandinavica. Доповнення, 339:1-35,1987. (Докторська дисертація)
7. ^ Дитячі сидіння безпеки повинні бути встановлені по центру на задньому сидінні. Yahoo! News