11 міфів про автомобільне моторне мастило
Тема моторного мастила у автомобілістів завжди, і особливо взимку, викликає багато питань і часто провокує цікаві дискусії. Існує дуже багато думок: яке моторне мастило на зиму краще, як часто треба його міняти влітку і взимку тощо. Водночас чимало думок помилкові, і не мають нічого спільного з реальним життям.
Помилки й міфи про моторне мастило, яким вірять водії
Щоб допомогти водіям краще розібратися в особливостях експлуатації моторного масла, ми вирішили зібрати найпоширеніші міфи, пов'язані з моторною оливою і розвінчати їх.
Міф 1. Мастило взимку не треба міняти, якщо машина практично не експлуатується
З подібним стикається чимало водіїв, коли машина більшу частину часу в зимовий період просто стоїть в гаражі. І багато хто впевнений, що якщо не їздити, то мастило міняти не треба. На жаль, це не так, тому що будь-яке моторне мастило, залите в автомобільний двигун, завжди втрачає свої властивості. І відбувається це швидше, ніж, якби воно зберігалося в запечатаній каністрі.
Пов'язано це з тим, що мастило стикається з повітрям, що призводить до його окислення. В результаті мастило може дуже швидко зіпсуватися. Також не варто забувати і про те, що у двигуні мастило постійно контактує з металевими сплавами, в результаті виникає хімічна реакція, яка також негативно впливає на склад і властивості моторного мастила. Тому рекомендується міняти оливу регулярно, навіть якщо автомобіль не експлуатується, а не тільки з урахуванням пробігу.
Міф 2. Взимку мастило холодне, як і двигун, тому його треба рідше міняти
І це твердження також помилково. Навіть якщо ви майже не використовуєте машину взимку, тобто двигун нормально не буде прогріватися, то все одно за таких умов експлуатації в оливі постійно буде накопичуватися волога і осад, який залишається після згоряння палива (завжди є домішки, які не можуть згоріти до кінця). Це стає причиною утворення низькотемпературних відкладень. Якщо ж машина використовується регулярно, то температура у двигуні буде підніматися і мало чим відрізнятися від інших сезонів. Тобто в будь-якому випадку взимку мастило міняти треба.
Міф 3. Не обов'язково лити норму мастила, вистачить і мінімуму
В змащуванні мотора бере участь набагато менше мастила, ніж рекомендується заливати, тобто можна використовувати навіть мінімум, нічого не трапиться. Це також неправда. Якщо мастила буде в моторі мало, то кратність його обміну різко зросте, що призведе до прискорення зносу деталей двигуна. Це дуже негативно позначається на робочому стані мотора і скорочує його робочий ресурс, тому економити на кількості мастила — це не найкраще рішення.
Міф 4. Моторне мастило ніяк не впливає на охолодження двигуна, для цього є антифриз
Якщо всі думають, що олія повинна тільки змащувати деталі двигуна, знижуючи тертя і збільшуючи робочий ресурс мотора, то вони помиляються. Основних завдань у будь-якого моторного мастила як мінімум 4:
- Забезпечення легкого пуску двигуна — мастило необхідно для того, щоб забезпечити при холодному пуску хорошу прокачиваемость, а також змащувати деталі, щоб під час високого навантаження вони менше були схильні до механічних пошкоджень.
- Забезпечення змащення всіх деталей двигуна — це основна функція мастила, яке покликане захистити мотор від тертя, а також забезпечує захист від корозії.
- Нейтралізація різних агресивних компонентів — все знають, що під час експлуатації двигуна залишаються деякі продукти згоряння палива, які негативно впливають на деталі двигуна. Мастило забезпечує їх вимивання і видалення через масляний фільтр, гарантуючи мотору додатковий захист.
- Відведення тепла — коли під час роботи деталі двигуна сильно нагріваються, то мало необхідно для забезпечення надійної роботи агрегату в зоні циліндропоршневої групи і картері. Це відбувається завдяки тому, що мастило зазвичай має високі показники термічної і термоокислительної стабільності.
Міф 5. Чим вище в'язкість мастила, тим нижче буде знос мотора
Це дуже поширена серед водіїв омана. Звичайно, очевидний факт, що чим вище в'язкість, тим шар мастила буде товщім, що істотно знижує інтенсивність механічного зносу деталей в процесі експлуатації. Але, є й інша сторона медалі. Чим товще буде масляний шар, тим тепло від поршня буде відводитися гірше, він почне перегріватися і розширюватися. Це призведе вже до збільшення показників тертя, його може навіть заклинити. Тобто завжди при виборі мастила керуватися треба рекомендаціями виробника транспортного засобу. Воно не повинно мати дуже високу або низьку в'язкість. Воно повинно мати оптимальну для цього конкретного двигуна в'язкість з урахуванням особливостей його конструкції.
Міф 6. Під час холодного пуску мастило 0W-30 або 0W-40 будуть поводитися однаково
Це також не вірне твердження, тому що перша цифра в маркуванні не говорить про конкретне значення в'язкості в мороз, цей показник просто обмежує максимальне значення в'язкості. На практиці при низькій температурі в'язкість мастила 0W-30 може виявитися навіть нижче, ніж у аналогів з маркуванням 0W-40. Пояснити це можна тим, що "тридцятка" має певний запас міцності, який не дає їй опускатися до екстремальних значень, і він вище, ніж у "сороківки". Отже, щоб в мороз запустити мотор було простіше, віддавати перевагу краще оливам 0W-30, вони будуть працювати в таких умовах стабільніше і надійніше.
Міф 7. Міняти моторне мастило треба виключно за показаннями одометра
Це теж неправильне твердження, тому що будь-якої жорсткої прив'язки до показань одометра немає. Дуже багато тут буде залежати ще і від особливостей експлуатації автомобіля.
Наприклад, якщо їздити лише іноді на дачу, не проїжджаючи за весь сезон і однієї тисячі кілометрів, то тут заміна мастила буде залежати не від показань одометра, а від часу, тобто орієнтуватися доведеться на календар. Міняти мастило рекомендується не рідше одного разу на рік.
Якщо ж машина експлуатується дуже активно з щоденними поїздками і стоянням у міських пробках, то пробіг також може виявитися не таким вже й великим, але робота двигуна в мотогодинах може виявитися вже солідною. В таких умовах показання одометра рекомендується множити на 2, щоб визначити оптимальний час для заміни мастила.
Якщо ж автомобіль проїжджає довгі відстані по заміських трасах, то йому оптимальніше всього міняти мастило треба з урахуванням показань одометра, приблизно через кожні 15 тисяч кілометрів.
Міф 8. Для автомобілів конкретних марок підходять моторні мастила тільки певних брендів
Насправді, бренд не найважливіше при виборі оливи. Звичайно, конкретну марку може рекомендувати продавець, але ви ж повинні розуміти, що відповідальність за будь-яке рішення лише на автовласникові.
Кожен автовиробник в сервісній книжці обов'язково пише всі необхідні специфікації і допуски, і саме цим параметрам має відповідати мастило, яке буде залито в мотор. Зокрема, мастило повинно відповідати встановленим нормам за показником в'язкості, рівню експлуатаційних властивостей по API, ACEA, ILSAC або вимогам конкретного виробника.
Тобто, бренд не може бути вирішальним фактором, так, звичайно, найкраще вибирати продукцію перевірених марок, але в першу чергу моторне мастило повинно мати оптимальні для автомобіля робочі параметри. Бренд — це останній пункт при виборі продукту.
Міф 9. Якщо мотор справний, то доливати мастило між техобслуговуванням не треба
А ось тут все навпаки. Мотор не тільки може потребувати доливе мастила, часом, йому це вкрай необхідно. Оптимізація конструкції сучасних двигунів привела до того, що почалося зменшення розмірів основних елементів. І щоб в такій ситуації поршні зберігали свою колишню міцність, виробникам іноді доводиться економити на дренажних отворах. Це призводить до того, що мастило гірше відводиться і згоряє.
Є ще один негативний наслідок скорочення обсягу сучасних двигунів — наявність турбокомпресора. Це призводить до зростання навантажень, та й самі подібні агрегати вимагають додаткового змащення. Тобто це знову призводить до зростання витрат моторного мастила, навіть при повністю справному моторі.
Міф 10. Не існує поділу мастил по зольності
Як раз все навпаки — існує. Є навіть спеціальний термін SAPS. Він характеризує вміст у складі мастила сульфатних зол, сірки і фосфору.
Mid SAPS і Low SAPS — мастила з середнім або низьким рівнем зольності, вони призначені для використання в автомобілях, які обладнані спеціальними системами для мінімізації токсичності відпрацьованих газів і додатковими каталітичними нейтралізаторами, які продовжують їх ресурс.
Full SAPS — полнозольні мастила, для цього типу характерні високі миючі здатності та висока стійкість до використання палива низької якості.
Крім того, не варто забувати про те, що деякі сполуки сірки і фосфору можуть входити до складу деяких популярних присадок: антифрикційних, антиокислювальних, протизносних. Всі ці класи вже враховані у європейській класифікації АСЕА. Наприклад, якщо на упаковці позначене маркування ACEA Ax/Bx, це говорить про його приналежність до мастил з високою зольністю, а якщо вказано ACEA Cx — то до мастил середньої і низької зольності.
Міф 11. Якість мастила визначається його ціною: чим дорожче, тим краще
Це не зовсім вірне твердження, тому що на формування ціни впливає дуже багато факторів. Якщо говорити про імпортну продукцію, то там дуже великий відсоток у фінальній вартості становить доставка, митні збори. Впливає також і курс валют. Тобто, очевидно, що при рівних початкових показниках якості імпортні мастила будуть дорожчі за вітчизняні.
Також на вартість впливають конкретні функціональні параметри мастила. І не завжди найдорожчий варіант — кращий. Мастило завжди має відповідати тому, що вимагає виробник автомобіля. Наприклад, не рекомендується використовувати мастило з низькою зольністю для двигунів, які не мають системи доочистки вихлопних газів. Особливої користі це не принесе, ви тільки витратите зайві гроші.
В нашому інтернет-магазині 130.com.ua ви можете купити моторне мастило у Львові, Тернополі чи Івано-Франківську з доставкою по Україні.